Tävlings former: systemet Single avfall

Ingelöf Wahlgren Januari 13, 2016 Sport 1 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
En av möjligheterna att organisera en tävling är via ett avloppssystem. Karakteristiskt för avfallssystem är att deltagarna i par mot varandra och förloraren elimineras. Vinnarna kommer att fortsätta tills det finns en på mästaren. Flera varianter av avfallssystem är kända och denna artikel beskriver det enkla avfallssystem.

Avfallssystemet enda

Detta är den enklaste formen av ett system för bortskaffande av avfall. I detta system, varje deltagare som förlorar en gång, avstängd för mästerskapet. Det används främst för enskilda händelser där deltagande är hög och / eller spelet är lång. Det förekommer också i matcher där ett annat system är inte möjligt. Vid boxningsmatcher bijvoorbeeldkan förloraren ofta inte en boxning spel.
Att sätta ihop ett system är enkel. Ta exemplet med en tävling med åtta deltagare. Vi gör fyra par och vinnaren går vidare till nästa omgång. Detta resulterar i två matcher av två deltagare. De slutliga vinnarna kommer att spela finalen. Grafisk föreslår som ett slags träd där varje gren delar. Deltagarna delas in i trädet. Detta kan ske genom drag, men det har den nackdelen att de två bästa spelarna i teorin redan i första omgången kan spela mot varandra. De flesta arrangörerna inte vill ha den här. Därför är schemat färdig så att nummer 1 och 2 i förteckningen placering endast kan komma in i finalen mot varandra. Antalet 3 och 4 i nämnda lista endast komma i semifinalsna mot nr 1 och 2, och så vidare.
En nackdel med sådant system avfall är att du ska börja med ett antal aktörer som är en effekt av två. Har antalet spelare inte överensstämmer med en effekt av 2, sedan en första omgången brukar spelas. I den första omgången måste spelas så många matcher det efter första omgången, antalet spelare tillbaka på en potens av två. Exempel finns 74 deltagare, måste du förlorar 10 spelare och måste därför spela 10 matcher. Efter den första omgången finns det 64 spelare kvar, bara ett fåtal som kan fylla ett schema.
Om det ska spelas en kvalomgången, det finns ungefär två metoder för att avgöra vem som ska spela en kvalomgång. Den enklaste metoden är medelst ett lotteri. En annan metod används när det inte är gjort av placering.

 Antal matcher och antal varv

Antalet tändstickor och antalet omgångar beror på antalet deltagare. Antalet matcher som ska spelas är lika med antalet deltagare minus 1. Varje spel finns det faktiskt av en deltagare. För att bjuda in hundra deltagare för att bestämma en vinnare så 99 matcher. Antalet omgångar bestäms av kraften i 2 som omfattar antalet deltagare.
Är antalet deltagare mellan reglerna då det tar ett första omgången. Antalet omgångar finns på nästa rad och antalet matcher återstår N-1. Är deltagarna säga 200 spelare, det finns åtta omgångar och 199 matcher.

Fördelar och nackdelar

Fördelar
  • Det kan vara en vinnare relativt snabbt identifieras, även om antalet deltagare är hög
  • Vinnaren är alltid en obesegrad mästare
  • Schemat samtal under spelet är inte mycket arbete. Nästa omgång är redo att spela

Nackdelar
  • Efter en runda är redan hälften av deltagarna är av
  • En utmanare kan redan efter ett olyckligt nederlag är inaktiverade
  • Förloraren av finalen är inte alltid den näst starkaste aktören. Det kan mycket väl vara så att nästan hälften av deltagarna är bättre om den förlorande finalist
  • Förutom siffrorna 1 och 2, finns det inget ändläge. Mellan siffror 4 och 8 är ingen skillnad.

Sammanfattningsvis är den enkla avfallssystemet lätt att applicera och kan användas exempelvis för att anordna ett slags kopp konkurrens förutom en vanlig konkurrens. Det är bättre att dela de bästa spelarna genom placering i olika grenar av schemat i. Detta förhindrar för tidig avstängning av favoriter.
  Like 0   Dislike 0
Kommentarer (0)
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha