Tora studie 168: Nadav och Avihu ?? LEV 16: 1

Lindevi Kroon Februari 27, 2016 Miscellanea 0 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Nadav och Avihu, söner Aharon dör eftersom de sätta en underlig offer till Gud att han inte har föreskrivit. En brand slukar dem. De åtgärder Nadav och Avihu är strängt talar inte en synd. Efter tragedin Gud säger till Mose att han helgade av dem som är nära honom. Endast de rättfärdiga kommer att dö av den "Gudomliga kyss. Även Nadav och Avihu fortsätter sin död känns anländer de går till Gud för deras själar lämnar dem.

Ratzo och Shov

Själen består av två krafter: ratzo och en söm. Ratzo vill återvända till Skaparen; shov har åtagit sig att fysiska livet.
Själen är en Guds lampa. Å ena sidan lågan drar upp och vill lossa gropen av hans andra klämmor handen fästa dem i graven för att dricka oljan i lampan. Dessa motstridiga energier producera ljus.
Själen vill fly både genom fysiska livet strävar efter andlighet; å andra sidan håller shov honom av en önskan om fysiskt liv. Denna konflikt ger en flamma som hennes omgivning upplyst med gudomliga ljus: ett liv som utvecklas i harmoni med andlig vision av själen.

?? Gudomlig brand ??

?? Den Gudomliga brand ?? som Nadav och Avihu smälter inneboende i varje själ att komma in i brinnande önskan från det fysiska livet som distanserar sig från källan. Den ratzo av Nadav och Avihu är starkare än en söm. Deras själar skilja sig från sina kroppar och förenas med Gud.
Men Gud har andlig extas förbjuden. Gud vill att vi ska hålla kontakten med verkligheten. Enligt Baal Shem Tov, den stora kärleken till Gud att vi förblir vid liv efter bönen. Genom bönen överskrida vi den materiella världen. I en korrekt koncentrerad bön upplever vi gemenskap med Gud. Vi överskrida det ändliga, men shov gör oss tillbaka till verkligheten. Så vi slits mellan ideal och verklighet.

Vision Etsel

Som Lubavitcher Rebbe påpekar vi överskrider verkligheten och känna samhörighet med Gud under vår bön. Detta kallas k'wana, koncentration, vilket är nödvändigt och viktigt för en sann bön. Jag vill diskutera k'wana använder Siach Isaac.
Det bästa stället att be är synagogan. I den atmosfären, är den koncentration som främjas där. Därför bör det inte finnas några distraktioner i shul. Prata inte om vardagliga saker där. Detta är en förolämpning mot Gud. Det leder till synd. Genom att be gemensamma koncentration främjas. Kantorn leder individen bedjande människor som. De bör öppna upp till kantor och hans bön.
Bön, är Tefilah mentalt arbete som kräver mycket energi. Bönerna består av de största judiska profeterna, tänkare och poeter som svar på alla frågor och problem. Bön måste därför tas på allvar. Det är en dyrbar bön varje dag. Varje dag har vi nya tankar är beroende av vår mentala tillstånd, vad som händer i våra liv och i samhället som helhet. En bön är korrekt uttalas endast om vi upptäcker nya idéer. Vi får nya insikter om svårigheterna i våra liv. Ofta får vi svar på våra problem. Ibland ger vissa ord Tefillah vårt ljus och sedan igen i andra ord. Dessa lysande ord svar på våra problem. Genom böneliv utvecklas i harmoni med andlig vision av själen.
Bönen är helt för oss själva, inte för Guds skull. Våra önskemål är helt i händerna på Gud, till förmån för Guds namn. Även om bön är så helt för oss själva, uppskattar Gud att vi söker kontakt med honom ?? Jag tillhör min vän och min vän tillhör mig ??. .

Sammanfattning - frågor

Att själv kontrollera om du har förstått texterna är några frågor här. Svaren kan hittas i texten ovan.
  • Hur många styrkor finns själen?
  • Hur dessa motsatta krafter?
  • Vad framgår av konflikten?
  • Således lämnar själar Nadav och Avihu?
  • Varför gjorde Gud andlig extas förbjudas?
  • Vad betyder bönen med oss?
  • Varför är k'wana viktigt under bönen?
  •   Like 0   Dislike 0
    Kommentarer (0)
    Inga kommentarer

    Lägg till en kommentar

    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile
    Tecken kvar: 3000
    captcha