Studio 32 - inspelningsstudio - I

Asdis Afzelius April 24, 2016 Underhållning 2 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Efter tidigare bildtexter, två och trettionde artikel i en serie av cirka 40 kolonn liknande artiklar på hemmastudion, där en lättsam Manner olika aspekter av arbetet och diskuteras runt studion. Dessa artiklar är baserade på tidigare skriven av Coen rådet och redan släppt "The Big dagboken" och "Inspelning för gitarrister och basister". Obs: Jag har inga ekonomiska intressen i försäljningen av mina böcker!

Tillbaka i inspelningsstudion

 - Yours eller Mine!
Som framgår av min sida sektion, som arbetar i en hemmastudio har flera fördelar; särskilt för musiker som inte spelar i ett band. Ändå finns det musiker som båda spelar i ett band, som har sin egen färdskrivaren. Kvalitet och storlek som sträcker sig från en fyra-track recorder till en komplett Pro Tools kit med allt-d'r-up-and-d'r-an. För en förändring av denna serie som det handlar inte om hemmastudion, men ironiskt nog om inspelning i en allvarlig inspelningsstudio. Tillbaka till början så. Några tips för musiker som vill förbereda en bra sak på en riktig CD-produktion i en professionell inspelningsstudio ..
Mitt namn är bandet ?? rockband
Välj först och därmed avancera hela budgeten och häri också innebära kostnader för studion, boende, transporter och eventuellt plus mastering CD-produktion. Håll fortfarande en reserv för oförutsedda omständigheter. Sedan gå någon studio ?? s samtal och avbryta och be om priser, villkor och storlek inspelningsutrymmet. Väg resten på en lantlig studio över från det liv och rörelse i den stora staden. Därför tar hänsyn till sekundära frågor som tillgänglighet, parkering, butiker i närheten och sova. Dessa saker kan kosta nämligen ett kraftigt uppsving. Följ med på en preliminär val men först ta en titt. Finns det tillräckligt med utrymme och gör studion ett gott intryck? Har studion chefen tillräcklig uppmärksamhet för ditt projekt? Kom också ihåg att en order föra tyvärr skiljer sig från att utföra ett jobb ??
Du måste kunna beräkna om det klickar. Vara vaksamma ändå så konstigt det än kan låta, är en inspelningsstudio inte gillar stormarknad. Skapa en CD är inte i enlighet med standardförfarande. Naturligtvis, det är fortfarande musik, men att göra ett album är en unik process där de tekniska aspekterna normalt ska vara till gagn för en kreativ och förhoppningsvis artiestiek ljud produkt. Och förutom alla parter, både mänskliga och musikaliska, har också ett eget ansvar för deras insatser. Till exempel, en envis basist, en sångare eller en påstridig påstridig tekniker inte bara störa grupprocessen, men också leda till en måttlig produkt som fick ett bättre liv i uppsåt.
Lyssna bara några CD ?? s off; inte bara från olika band, men också i samma band! Genom studio slutresultatet kan skilja sig väsentligt. Välj en studio efter genre och rykte: en allround studio är bra i sig, men en hård rockband är en tekniker som har den typen av musik ofta innehöll mer värdefullt. Utan tvekan har han sina grejer justeras därefter. Så ge inspelningar av bas och trummor med en analog bandspelare vanligtvis en fetare ljud än med ett digitalt system. Fråga gärna och om möjligt även ett slags demo-CD som innehåller inspelningar av tidigare kontrakt / projekt.
Kontrollera också vad de tekniska möjligheterna är. Tidigare har antalet däck spår var en begränsande faktor. Med nuvarande hårda disk- och programvara registreringssystem bör detta inte vara ett hinder längre.
Fråga innan du går på nätet, alla apparater. Vissa tekniker tycker att faktiskt ganska en kick. Till exempel, en bra reverb säkert för ett premiummärke som Lexicon och TC Electronic. Så ingen wimpy tabeller med adapter utformad för hemmasensorn, men den riktiga grejer, som en Lexicon PCM 90/91 eller ännu bättre en L-480/960; TC tillämpar en M-3000/4000 eller 6000. Alternativt finns det mjukvarubaserade eko, köps separat nästan lika dyrt som ett programpaket, men mycket ljud bättre än standard med Cubase eller Logic medföljande plug-ins. Samma kvalitetsaspekten gäller för de andra perifera anordningar och i mindre utsträckning för mikrofoner. I själva verket är det bättre att välja en mikrofon, anstår en sångröst. AKG C-414 är en stor mikrofon för akustisk gitarr, men ljud med en kvinnas röst fortfarande ibland alltför ?? klar ??. Neumann U-87 eller TLM-193 ljud varmare och skulle vara ett bättre alternativ. Vissa sångare som Bono från U2, sjunger i studion även med en billig Shure SM-58. Så länge det låter bra. Likaså finns tekniker, för länge med en U-87 kl ** tviolen att den behandlade signalen fortfarande låta som den spelades in med ett SM-57; annars i högsta grad en solid val för gitarrförstärkare Eddy Van Halen.
Slutligen. Robust utrustning är absolut viktigt, men i slutändan är det fortfarande öronen, fingrar och empati för teknikern, som avgör om en produkt är bra kommer från underull. Detsamma gäller för samarbetet med och mellan musikerna. Kom dock ihåg att många album är ganska tids och dokument men sällan bevarandet av ett historiskt monument ??!
  Like 0   Dislike 0
Kommentarer (0)
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha