Studio 29 - The Mastering II

Adalbert Holmgren April 24, 2016 Underhållning 7 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Efter tidigare texter, nio-and-tjugonde artikeln i en serie om 40-kolonn liknande artiklar på hemmastudion, där en lättsam Manner olika aspekter av arbetet och diskuteras kring studion. Dessa artiklar är baserade på tidigare skriven av Coen rådet och redan släppt "The Big dagboken" och "Inspelning för gitarrister och basister". Obs: Jag har inga ekonomiska intressen i försäljningen av mina böcker!

Hantverk är Mastery II

 - Hård eller löskokt?
Välj mjukvarusidan, mastering företrädesvis en dedikerad paket, såsom Bias Peak Pro och Steinberg Wavelab. Naturligtvis är det också går in i Cubase eller Logic. Med köpet av vissa högkvalitativa plug-ins du kommit långt. Jag använder innan Blå Rör Analog Track Box 'Nomad Factory, som låter övertygande bra; ett slags kanalremsa med rör simulering. Ändå saknas i denna musik ?? s göra viktiga verktyg, såsom PQ-koder, multi-band komprimering och musikaliska ljud tillbaka till 16 bitar / 44,1 kHz standard för CD ?? s, etcetera.
Naturligtvis, att låtarna i det fallet som AIFF eller WAV-fil spara, så att du kan få en CD med ett enkelt brinnande program som Nero eller Toast. Skriv CD-R alltid som en disc-at-once, eftersom eventuella pauser kan orsaka skrivning.
Billiga CD-R-skivor är ofta mindre tillförlitliga och har en kortare livslängd än skivor av varumärken; med inget varumärke är mer en garanterad livslängd längre än 5-10 år. Välj att bränna den slutliga mästaren är alltid en låg hastighet; att undvika fel och överskridande bufferten. På långsammare system en ?? skivavbild ?? definitivt rekommenderas. En separat CD-brännare är ofta mer tillförlitlig och alltid sätter 1: 1. I ett digitalt inspelningssystem, är huvudsektionen ofta begränsad. De flesta operationer automatiskt ?? ??, så att användaren har liten kontroll över dem. Men oftast är här equalizer, mastereffekter, eller till och med flera band komprimering tillgänglig.
Var sparsam med mastereffekter som reverb. Del EQ i låga, medelstora och stora och gör endast små förändringar, eftersom varje förändring påverkar det totala ljudet. Observera att en förändring av mer än 1 dB, på en individuell bas mindre betydande inverkan än samma ändring vid 80 Hz över hela spektrumet. Vad söker du alltid efteråt lyssna på hela skivan försiktigt med en sluten hörlurs ägna särskild uppmärksamhet åt de skapade fader flyttas. Ibland innebär det att ett nummer och så igen, hela CD över. Arbeta inte för uppenbara skäl med rewritable CD ?? s.
Kudde turnering
Flerbands komprimering hjälper till att komprimera en blandning eller färdig produkt på ett effektivt sätt. I motsats till analoga system, betyder det digitala varianten inte leda till oönskade fasförskjutningar eller en lika oönskad ökning av bullret. Tack vare MBC är möjligt att ställa den lågfrekventa regionen, som också finns ett behov av mer, för att ge mer kompression än det höga frekvensområdet. En vanlig bredbands kompressor reagerar på toppar med de mest energi, mestadels låga frekvensområdet, vilket innebär att stereosignalen ljuder onödigt tråkig, eftersom de högfrekventa topparna är också oönskade méégecomprimeerd. Kompression över ungefär slutliga blandningen kan göras på två sätt: Det första sättet är redan vid en låg tröskel i stort sett hela blandningen till milda kompresser. Förutom de mjuka passagerna resulterar i en kompakt helhetsbild. Det andra sättet är att använda bara en stark kompression på de hårda toppar. Detta är ofta tillämpas på röst och / eller trummor för att hålla i schack, medan resten av blandningen på ett dynamiskt sätt förändrar knappast. Som ett exempel, tar vi en MBC, som kan drivas i tre frekvensområden: låg, mitten och hög, och därför, i vilken två skärningspunkter är justerbara. Vi utgår från en färdig produkt med låten som central roll. För att låta MBC ohörbara ska fungera är det nödvändigt att hålla crossover inställningarna från röstomfång. Välj den lägsta punkten 125-150 Hz; Detta är lägre än röstomfång. Nu får bastrumma och elbasen tilldelas den extra mängden komprimering. Ställ den andra korsningspunkten någonstans 3-4 kHz. Här är redan mindre komprimering erfordras. När alltför inställningar, nämligen att skapa ett onaturligt ljud. Använd befintliga förinställningar i mastersektionen av den digitala inspelningsstudio eller sequencer som en guide och göra vissa förändringar, om nödvändigt, för att undersöka effekten av detta perceptuellt. Kanske en annan Karuselldörr öppen, men ju mer du vet egenskaper och begränsningar i systemet, desto bättre kan du tillämpa principen. I analogi med den nuvarande slogan av samma märke av öl så verkligen gäller att behärska: du har ?? på en musik-ceedeetje-put ?? ... Och du ?? ?? Mastering.
  Like 0   Dislike 0
Kommentarer (0)
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha