Studio 19 - Inspelning av horn och stråkar

Gunlies Svensson Februari 28, 2016 Underhållning 1 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Efter tidigare texter nittonde artikel i en serie av cirka 40 kolonn liknande artiklar på hemmastudion, där en lättsam Manner olika aspekter av arbetet och diskuteras kring studion. Dessa artiklar är baserade på tidigare skriven av Coen rådet och redan släppt "The Big dagboken" och "Inspelning för gitarrister och basister".

Loftrompret eller First Violin? - Hur tar jag horn och stråkar på?

Varför ska du spela in riktiga instrument som du har tillgång till fler och bättre-att få ljud ut-look? Bekväm ja, men inte bättre, eftersom de fortfarande markanvändningen eller mindre levande. Jag har också en hel samling av ljud. I och för sig det låter fantastiskt, men det verkligen saknar den viktig del. För vad om ansträngd andning av musikerna svettning, fläkta eller -strijken, oförutsägbara ljud av en plågad munstycke och forsande strängar eller ventiler ??
Ingenting annat än sanningen ??
Bladder & stråkar kommer i den klassiska formen av populärmusik i sig är relativt ovanligt; utom möjligen som en tillfällig horn eller saxofon. I en större inspelning fortfarande ibland innehålla små ensembler eller hela orkestrar; därför ofta tillämpa krediter för "mässing och stråkar. Tänk på Michael Kamen, som har arbetat med många kända akter, inklusive Queensrÿche med sin hit "Silent Lucidity" och naturligtvis Metallica ?? s levande dubbelalbum S & M.
Hemstudio denna post är mindre vanligt; om bara för att alla ljud rutorna. Sväng här, om det behövs, en motiverad gäst musiker: fråga direkt eller annonsera via musik eller naturaffär. Blåsinstrument kännetecknas av relativt höga volymer och en mängd övertoner, såsom trumpet och saxofon. Flöjten är ett undantag. Vid dessa höga volymer uppfyller i princip varje mikrofon, bland annat en dynamisk modell, men kondensatormikrofoner registrera dig nu en gång mer i detalj. På spelningar du ser spelaren ofta med en mikrofon precis framför koppen där de mest volymen stiger. För levande bra, men för seriös inspelning lite subtil. Placera mikrofonen på 20-100 cm och ännu mer lutande sidan av instrumentet, som ljudet som kommer ut ur munstycket ventiler och väsentligt bidrar till att så typiska ljud rikedom. Lyssna tidigare slutna hörlurar utanför några skalor. En stereoinspelning eller en kombination av att ta nära och fjärran positioner håller ljudet livligare, så den passar lätt in i mixen. Firm komprimering är absolut nödvändigt. Om det behövs, justera EQ mild ökning av problemfrekvenser. Solostråkinstrument ljud oftast ganska mjuk så känslig kondensatormikrofon krävs. En liten diafragma är då att föredra, eftersom denna typ av färre varv och såsom tidigare förklarats, har bättre från axeln svar. Placera mikrofonen vinklad övre instrument och spelare. Då kommer du att uppskatta rörelse strijkersarm! För ett naturligt ljud är ett arbetsavstånd av mikrofon som krävs för att källan minst 50 cm. Fokusera inte på hålen, men så att alla anteckningar och nyanser komma igenom. Var mycket försiktig med strängar låter tekniska åtgärder, antar snarare i den slutliga blandningen.
Inte the real thing ??
Även om den nuvarande generationen av prover av sublim kvalitet, men många särskilt besvärliga yttre provtagare laddas. Redigeringen tar den tid som behövs. Med en ljudmodul går så mycket snabbare, särskilt i kombination med den exklusiva expansionskort t.ex.. Roland och Emu. Jag ville i min musikaliskt ambitiös period regelbundet verkliga fiol, saxofon, oboe och flöjt inspelning, nu jag gör precis allt själv igen. Så bortsett från mina egna akustiska bidrag Jag använder också ljudmoduler och prov biobliotheken, eftersom det är en annan hobby. Jag behöver inte vara känd!
Så jag spelar på klaviaturen först grov version, till exempel, trumpet eller saxofon. Då ska jag redigera satsen igen förrän mer eller kommer att låta naturligare. Dessutom, jag presentera tidsskillnader på lämpligt sätt, accenter och riff, stiger till målet not ökade i volym.
Slående dynamiska förändringar, såsom svullnad, liksom fader flyttar jag gör via huvudvolymen parametern redigeringsmenyn i sequencern. För att efterlikna de naturliga övertoner av en saxofon, jag först göra en kopia av hela partiet, som sedan införliva med en oktav, uttrycker det en mycket mjukare och låt mig komma lite tidigare med konsekventa hastighetsvärden. Gör så endast om det behövs för viktiga anteckningar till beskattning för mycket ljudmodulen. Förresten, inte varje prov inte lämpar sig för detta. Delvis på grund av strukturen av ljudalstring och om man tar till exempel en löptid eller baryton. I vissa fall kan en fördubbling från två olika prover kan göra ljudet fetare och mer övertygande.
Kontrollera även att sedlarna inte överlappar varandra. Således, uppkomsten av varje ton förblir hörbart, så ?? tat tat tat tat ?? och inte ?? ta-ta-ta-tat ?? om du bara vill ha en bunden slinga. En mer realistisk inställning är att få parterna med en särskild MIDI-controller för att spela, såsom Yamaha WX-5 Wind Controller. I allmänhet denna metod även för stråkinstrument. Även om jag är mer och mer benägna att utnyttja den exklusiva och ofta överlägset ljud från ljudbibliotek, men ibland jag fortfarande hänvisa till dessa ljud från ljudmoduler, exempelvis för att de passar bättre i mixen, enklare att redigera eller ??, nonchalant eftersom de fortfarande låter mycket bra.
  Like 0   Dislike 0
Kommentarer (0)
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha