Review - På väg till Zoar

Sela © konstnär, känd för Calvin! glansigt, gjorde den grafiska romanen "På väg till Soar." I svartvita teckningar är en söndag i Zeeland flicka Sela till liv. Psalmer på söndagseftermiddagar i hela nötter och soppa, att drömma om den utrotningshotade kolonnen och resan till Soar. I denna översyn kort intryck och åsikt om denna grafiska arbete på den kalvinistiska subkultur på Zeeland landsbygden.

En vanlig familj

Den grafiska romanen inleds med flytande bilar under Zeeland bron, "Bibelbältet" har övergivits och kalvinistiska kolumnen till vänster för Soar. "Down världen bort skatter ..." En illavarslande start. Efter prologen möter vi Sela, en 13-årig flicka från en stor familj. Med sin upplevt läsaren rytmen söndagen. Ritualen att få upp, frukost, kyrkobesök och en kanot med kaffe. Efter soppan sjungs med orgeln, gesjoeld och läsa andaktsböcker. Efter en smörgås på flykt, är familjen redo att gå till kyrkan för andra gången. Obemärkt kommer du att dras in i området för hemkänsla, värdering och säkerhet.

Drömmen

Just när du upptagen där förändrades stämningen. Den bisarra dröm som Sela har drömde i natt, är alltmer. Bilder på både dagens händelser som i drömmen, gå mer och mer tillsammans. Drömmen om den troende kolumnen och hur den reagerar på allt sekulära miljö. Men också hur kyrkan så småningom flytta till "Soar" staden där Lot och hans döttrar som en biblisk historia att toevluchtten för att undkomma Guds dom över Sodom. För Sela är söndag och fantasifulla dröm verklig helhet.

En tolkning

Plötsligt märker läsaren som en spegel hålls upp. Känslor av välbekanta nostalgi och naturlighet göra plats för frågor. "Kommer de som av tradition har varit att behålla sin plats i Nederländerna? Om kolumnen från vissa undergång sparas eller kommer reforest hela världen kollaps?" Författaren frågar. Vi möter en pelare identifierade sig som fördrivna erfarenhet, väggar runt - till världen utanför - uppfördes. Kommer de att stanna eller lämna? Och vad händer om du är osäker, och inte så många har med kolonnen? Det verkar valet mellan överensstämmande eller överges. Brodern av Sela, DJ och i storstaden lever över en kebab butik verkar ha valt det senare. Frågor och frågor som utomstående kan vara ett mysterium, insiders är igenkännbara och ofrånkomlig.

Grafikkraft

Arbeta med bilder kan vara mycket kraftfullare än ord. Författaren använder fyndiga, ofta symboliskt, ibland nästan kryptiskt. Så sprider kyrkan organist bokstavligen musik muttrarna ute på stan. Visualiseringen fungerar direkt och konfronterande. En oroande bild är den stora kyrkorgeln transporteras mot Soar och många jublade. Och efter Nederländerna med mantel av välgörenhet omfattas lockar bara 4,5% av den nederländska befolkningen i Soar. När du stänger portarna, det finns de som står utanför.

SLUTOMDÖME

Djup Franca Grieve i "loge full av konfetti" personligheten hos en flicka från Zeeland, är det i denna bok mer om kolonnen som helhet. Om konsekvenser, konsekvenser och framtid. Räkna med konstnären några strukturella analyser, storslagna teorier eller lösningar. Hon vaknar i den lilla över stora frågor. "På väg till Soar" kan inte läsas som intetsägande litteratur, detta grafiska konstverk vädjar till läsaren. Det rankles, klämmer och väger. Till den allvarliga läsaren som är tung på magen. Men originalitet, humor och lätta stunder håller vackra uppsättning av svartvita teckningar talande. Ibland tung, men fortfarande roligt. Rekommenderas att njuta av och bidra till att komma igång!
(0)
(0)
Nästa artikel Gravida och släpp