Recension: Kopano Matlwa, "Gedane frågor '

Bernadhina Westergren Februari 26, 2016 Miscellanea 5 0
I "'s gjort är gjort" av den unga författaren Kopano Matlwa en vit präst vid en svart skola i Sydafrika övertalas att ge något med fyra barn om värderingar och normer från ett religiöst perspektiv. Men om det är så ?? n bra idé?

Svart skola, utmärkt skola

???? vid en tidpunkt när du är i det här landet kunde bara komma från någonstans om de visste att du, det var mycket riskabelt vad hon gjorde, från ingenstans, utan kamp, ​​utan fängelse, utan ett parti, utan någonting. ?? Mohumagadi fokuserar dock framgångsrikt Sekola sa Dithhora upp en utmärkt skola. ?? En skola där historia var ingen kurs på post oberoende hätskhet, hat och krig, men ett vittne om allt som erövrades i århundraden tidigare. ?? Det är en enorm statisk byggnad omgiven av staket så att fattigdomen fortfarande utanför. Detta är en skola av hög kvalitet, men också rika svarta studenter, där varje klassrum, varje steg hade ett namn som hänvisade till de stora i afrikansk historia. Med strikt handen Mohumagadi styr skolan, vilket inget straff delas ut till det en resa till invigningstal av Nkosi Johnson. Fyra elever är i bak i bussen "" ..aangetroffen där de var inblandade i en orgie. '"
Styrelsen i skolan tyder på att denna incident har inträffat mellan studenter, eftersom det inte finns någon skola någon inblandning i det religiösa området. Mohumagadi, som vill veta något om religion håller så småningom. Far Bill har en hel del att svara för, och är också fortfarande ljusa. Precis rätt man för det här fallet anser Mohumagadi. Utan att informera mer låta dem komma till prästen på skolan, men så fort han kommer in i skolan, inser de varandra och vet Mohumagadi de felade. Matlwa vet mottagandet av fadern Bill vackert beskriva med hjälp av kommentarer från elever i skolan. ?? ?? Se hur blek han är noterade några ??. ??

Allt är inte svart / vit

Sublimt utspelar sig historien mellan Mohumagadi och far Bill. Vad är historia Gedane frågor så stark är vägen Matlwa historia Sydafrika och dess folk sammanflätas med en personlig historia. Historien är konstruerad så att författaren påminner läsaren i en viss riktning, en riktning som bygger på fördomar, felaktiga eller ofullständiga uppgifter och rasistiska tankar. Läsaren lär varför Mohumagadi vill motsätta sig religiösa influenser i hennes skola och varför de nästan tvångsmässigt avslutar sin dagliga rutin. Envist försöker hålla fast sitt gamla liv som störs av fadern Bill närvaro. Detta resulterar i ljusa, kyliga svar på fader Bill, som initialt verkar manifestation av rasism, men som kan tolkas på olika sätt i efterhand.
Den kyliga attityd Mohumagadi Tvärs över den varma och medkännande attityd far Bill. Prästen vill ha en relation med de fyra eleverna han får under sina vingar, bygga, men hans inställning väcker misstänksamhet, speciellt när Mlilo. Full av misstänksamhet och misgenoegen studenten ser hur Fader Bill gör ett försök att komma närmare honom och de övriga tre studenter. Fram till fadern får en videospelare till sitt förfogande, som han suddar ut skillnaderna mellan studenter och skillnaden mellan honom och eleverna; När allt kommer omkring, de alla hålla tittar på tecknad film. Försiktighet vägg bryts mellan dem och barnen börjar att prata om deras hem situation. En dag han lär även den sanna innebörden bakom händelsen under utflykt till invigningstal av Nkosi Johnson.

Det är ingen idé att gråta över spilld mjölk

Far Bill som är långt ifrån klart som envist engagerade åminnelse mellan honom och Mohumagadi, talar munnen av när de är tillsammans i personalrummet. Han försöker göra det genom att säga att det är gjort är gjort. Mohumagadi är rasande ?? ?? Så du kallar femton år av sorg, outhärdligt skärande sorg, femton sömnlösa nätter, ångest femton år, femton år av ilska, smärta och ilska ?? affärsverksamhet ????? ??. Mohumagadi kan inte längre lugn. Hon vill att konfrontera honom med allt han har gjort fel och göra fel och gå beslutsamt mot hans klassrum. Det ser hon honom med de fyra studenter som söker till en mycket sexuellt laddade film. Mohumagadi tal över och utbryter i raseri. Effekterna av denna scen är enorm i fyra barn. Varje barn vill ha sin egen väg, men Mlilo hanterat det på ett mycket personligt sätt. Han söker Fadern, och det gör läsaren den verkliga orsaken till Mlilo ?? s fientliga inställning till far Bill.

Om kärlek och rasism

Mlatwa sätter läsaren till fel. Så händelsen under turnén mycket mer oskyldiga än vad som ursprungligen föreslår. Även omsättningen av Mohumagadi och Mlilo av fadern Bill verkar endast grundas på rasistiska känslor, men orsaken till deras beteende visar sig senare att vara någon annanstans. Slutligen tar historien på slutet ?? s radikal vändning så att läsaren måste överge idén om att bara ?? ?? avser en kärlekshistoria. Berättelsen struktur, stil och starka karakterisering av karaktärerna Mlatwa sätta en gripande och kraftfull berättelse ner. Återges, en bok som helt enkelt inte får missa i bokhyllan. En verklig måste.
Tidigare artikel Den oskyldiga Cricket