Nutida Israel 2: Prekursorerna sionismens

Öjer Sandin Februari 26, 2016 Miscellanea 10 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Judisk nationalism berodde främst på den messianska drömmen. En av de första sionist var en ortodox rabbin, Rabbi Judah Alkalai, kommer från Semlin nära Belgrad. År 1839 publicerade han boken Darchei Noam. I den anspelade han på behovet av att inrätta judiska bosättningar i det Heliga Landet som ett förspel till inlösen. Så det var i Kabbalah, Alkalai skriver i sin bok Shema Yisraeel.

Rabbi Judah Alkalai: Mincha Yehuda ?? Erbjudandet Juda

I sin bok skrev "Minchas Yehudah 'Alkalai:" Det står i Bibeln ?? Return, o Herre, de tio tusentals familjer Israels ?? ... Men där vila gudomliga närvaron.? På pinnar och stenar? Därför, som det inledande skedet i våra själars frälsning, måste vi uppnå minst återkomst 22.000 personer till det heliga landet. Detta är en nödvändig förutsättning för en uppdelning av den gudomliga närvaro bland oss; då han kommer att välsigna oss och hela Israel utgår från hans fördel. "
Alkalai bosatte sig så småningom i Israel. Strax innan sin död 1878 organiserade han en liten grupp anhängare. En av dem är Simon Loeb Herzl, farfar till Theodor Herzl. Både Alkalai som Theodor Herzl sökte stöd från inflytelserika västra judar.

Rabbi Zvi Hirsch Kalisher

En samtida av rabbinen Zvi Hirsch Kalisher Alkalai var. Han skrev arbets emunah Jeshar och Drishat Zion. Han formulerade tre principer hjälp av Bibliska texter och Talmudisk responsa:
  • Befrielsen av judarna, som förutspåtts av profeterna, kan uppstå på egen hand. Det är inte nödvändigt att den första till kvarn Messias.
  • Colonization av Palestina ska ske utan dröjsmål.
  • Revival uppoffringar i det heliga landet är tillåten.

  • När fromma och lärda judar att bo i Jerusalem Inlösen sker snabbt. Kalisher förespråkade praktisk messianism: Både kolonisering och Torah studien. Den Alliante Israélite Universelle, en fransk-judisk filantropiska organisation, gick subventionera en judisk lantbruksskola: Mikveh Israel.

    Liten framgång på grund av frigörelse av judar och judiska motstånd ortodoxi

    Rabbinerna Alkalai och Kalisher hade inte mycket framgång på grund av den judiska frigörelsen i Europa och fientlighet av den judiska ortodoxin att påskynda Redemption. Dessutom judarna var i Ryssland bättre; de gick integreras i det ryska samhället. Judarna kämpade av de religiösa ledarna. De var seculars.

    Haskalah

    Denna period är känd som Haskalah. De sekulära lägger ingen vikt vid traditionell messiansk längtan efter Sion. Men många sekularister skulle senare gå huvudfåran i sionistiska ideologin. Den Haskalah litteraturen betonade fysiskt arbete som senare skulle ligga till grund för arbets sionismen. Den Haskalah orsakade det hebreiska språket återupplivades som tidigare endast använts i synagogan och religiösa skolor. Den Haskalah ville förhindra judar ryssarna var utan kunskap om sin egen kultur. Men Sion blev ett slags mytisk idyll.

    Resisting Haskalah

    Ändå fanns motstånd mot Haskalah. En av motståndarna var den vitryska Judisk Perez Smolenskin. Han var en av de stora hebreiska författare som påpekade farorna med Haskalah. Han var rädd att judarna skulle minska sina band med det förflutna. Tiden hade kommit för uppståndelsen av det judiska folket som en nationell enhet. Alla metoder var tillåten, inbegripet avvecklingen av landet Israel.
      Like 0   Dislike 0
    Kommentarer (0)
    Inga kommentarer

    Lägg till en kommentar

    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile
    Tecken kvar: 3000
    captcha