Noachieden: Skammen av hunger ?? Elie Wiesel

Victorie Wikström April 23, 2016 Miscellanea 2 2
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Det är sommaren 2011. Västvärlden är orolig för finanskrisen som har världen i sitt grepp. Många fruktar en ny recession. Möjligen kommer vi alla gå ut ekonomiskt. Många människor oroar sig här. Samtidigt finner i Afrika för femtielfte gången svält plats. Hur kommer det sig att världen gör främst verka för sin egen finansiella ställning och hunger i världen som fortfarande har inte elimineras? Den här artikeln är en del av en sammanfattning av ett kapitel ur boken "Tecken på Exodus" av Elie Wiesel. Titeln på kapitlet läser "skammen av hunger" och är skriven på 80-talet av förra århundradet när det var svält i Etiopien. Elie Wiesel kallar det en skam att hungern fortfarande finns i världen medan det fortfarande finns tillräckligt med mat för att hjälpa människor. Hur kan detta vara? ?? Du hittar också visionen om Etsel

Skammen av hunger ?? Elie Wiesel

Hur kan man på bilder av svältande människor titta utan att få sömnlösa nätter? Vart tog skapelsen misslyckande som hunger existerar? Hur kan någon som svälter fortfarande tror på Gud? Det handlar inte om en person utan till miljontals som dör av svält.
Under antiken var svälter den största förbannelse samhället. Präster bönföll himlen för regn. Regn betyder skörd som betyder mat och därmed livet. Den sanningen sant idag.
Vem svältande skämmas. Hunger är inte bara fysisk utan också andlig överväldigande. Sinnet kan bara tänka på mat. Bön är inte Gud, men för livsmedel.
Hunger är den värsta tortyr för människor. En utomstående vet inte vad det är. Hunger trotsar fantasin. Det kan inte föras vidare. Även hungerstrejkande där själva inte kan föreställa sig. De kan visserligen när som helst igen bestämmer sig för att gå äta. Människor som inte har ett livsmedel kan inte. Någon som verkligen hungriga är maktlös.
Däremot kan människor göra något åt ​​hunger. Vi är inte beroende av himlen eller öde. Svält kan enkelt lösas av naturkatastrofer. När det finns svält i Etiopien, kan vi hjälpa till. Vi behöver hjälp. Vi gör inte detta då deras död vår skuld. År 1948 USA kunde öppna en luftbro till Berlin. Då detta måste också ske för Etiopien. När pengarna används på plats, måste pengar också vara människor på jorden som riskerar att dö. Regeringarna måste lämna inte bara bidra till att individer.
Elie Wiesel själv hungrig och ser det som sin uppgift att bekämpa hunger.

Vision Etsel

Ingen aning om vad hunger innebär. Tur att jag aldrig har upplevt tillsammans med många i västvärlden. Även tv-bilder kan naturligtvis aldrig ge mig en känsla svältande människor upplever exakt. Långsamt dö av hunger och törst verkar fruktansvärt. Vad kan du göra om du är så maktlös? Gud tiggde mat när du är mitt i öknen, där ingen mat är närvarande?
Och vi? Ska vi skylla Gud för alla dessa problem och vi bör titta på oss själva? Jag väljer det senare. Även om vi kan göra något mot torka i Afrika vi definitivt hjälpa. Just nu presenterar vi genom bilderna medvetna om elände, får vi inte vända våra huvuden där. Frågan är varför hjälpen är alltid så sent kommer igång. Du hör nästan ingenting och plötsligt verkar det finnas till exempel i Afrikas horn svält. Plötsligt måste alla dra sin plånbok och donera pengar. Naturligtvis gör vi. Men frågan kvarstår varför det inte tidigare har slog larm. Responders och meteorologer såg torkan kommer? Kan de befintliga utvecklingsfonderna redan inte sätta något lättnad pågår innan det bröt hungrig? Varför reagerar vi så långsam? Varför når vi det ända till sista stund?
En av de uttalanden jag har personligen är att vi fortfarande är alltför upptagna med oss ​​själva. Nederländerna och andra rika länder fortfarande i huvudsak arbetar för att behålla den befintliga rikedom. Vi oroar mer om vår egen och håll sedan ser vi till andra länder där det är mycket värre. I Nederländerna de redan nervös som nederländska studenter på internationella matematik olympiad inte hör till de bästa. Det skulle vara ett tecken på att de dåliga kommer med den exakta utbildning och vi därför inte längre att kunna konkurrera med andra länder. Det kan i sin tur leda till att vår ekonomi försämras och så kommer att öka fattigdomen. Så vi därför ständigt hemsöker våra sinnen för att hålla Nederländerna ekonomiskt på toppen. Det har redan etablerat vår uppmärksamhet. Och vad har hänt i Afrika mindre viktigt. Förutom allt vi ibland möter fattigdom genom tv. Ofta är vi då även hålla ett tv-åtgärder för att slå oss på baksidan som vi har skänkt så mycket pengar.
Så länge de rika länderna inte inser att hela världen skulle gynnas av rikedom, detta svältcykler kvarstår. Vi måste bara inse att vi måste stödja varandra hela tiden, inte bara i tider av nöd, men alltid. Som katastrofer kan förebyggas om hungriga. Vi kommer att ha tillräckligt med tid för att vidta åtgärder utan att först miljontals människor dör. En rättvisare fördelning av välståndet leder också till färre flyktingar till rikare länder där mindre än ursprung spänningar. Så vi har också stor fördel att det inte finns någon fattigdom och hunger i världen. Just altruistiskt beteende fungerar till vår fördel, inte självisk beteende.
Sett ur en judisk perspektiv välgörenhet är ett av de viktigaste instrumenten för att tjäna Gud. Tjäna Gud är en altruistisk oro. Den judiska lagstiftningen inte bara ställa individualistiska och socialt. Profeten Jesaja säger: ?? Är det inte att dela ditt bröd med den hungrige och de fattiga som avvisas, för att få till ditt hus ?? .
Chessed gör oss höja våra själviska gärningar. Chesed innebär imitera Gud. Gud handlar mot människor bygger på Chesed. Till detta även uppstå i världen. Först när man gör Chesed, kan han närma sig Gud så nära som möjligt. Det innebär också att hjälpa Gud.
Hunger, fattigdom, sjukdom, etc. får inte behandlas som en förutbestämd situation. Den olyckliga inte avvisad kan vara med orden "Lita på Gud, Fadern och kungen. Han kommer att hjälpa dig. " När någon är hungrig, han måste få hjälp genast med mat. Som en privilegierad person måste du visa den andra medkänsla. En som vänder sig bort från välgörenhet är en avgudadyrkare. Vem känner ansluten till Gud måste inte vända sig bort från sociala orättvisor.
Elie Wiesel skriver om skammen av hunger. Någon som är sugen är generad. Det är därför viktigt att välgörenhet är inte hungrig ännu mer skämmas. I Psalm 41: 2 säger: ?? Lycklig är han som anser att fattiga ??. Ge anonym, så råder Talmud. Andra viktiga grundprinciper för välgörenhet är: att ge specifika behov, och om svara direkt på en begäran från de fattiga, välgörenhet måste vara vänliga och tillmötesgående, det måste finnas en känsla av sympati.
  Like 0   Dislike 0
Kommentarer (2)
Gerdny Simonsson
  Like 5   Dislike 0

Också från Nya testamentet perspektiv är det en plikt för varje troende att vara altruistisk. Jesus säger: "De fattiga har ni alltid med dig." Och återigen: "Ge, och det skall ges gott mått, packat, skakat och överflödande, kommer att ges i knät, eftersom med den åtgärd som du mäta, ska du mätas upp åt er." Så ser vi återigen enheten mellan Gamla och Nya testamentet. Tack också hänvisa till en artikel av Tartuffel. Det är en fin kristen broder. Han gav mig en DVD gåva William Wilberforce i avskaffandet av slaveriet i England. Hälsningar Franet.

Carmela Edgren
  Like 3   Dislike 2

Hej, ja monopol på altruistiskt beteende är inte bara till judendomen. Dessutom, kristendom och islam kända välgörenhet. De två senare religionerna, trots allt, kommer från judendomen. Det är också sant att Gud skapade varje människa så att det är väl inom kärnan. Man får bara stanna kvar i sin altruistiskt beteende werken.Groet, Etsel

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha