Judisk filosofi - Chabad 8: människans fria vilja

Människan är en varelse unik och skiljer den från andra varelser med fri vilja. I Genesis läser vi att man efter att ha ätit från kunskapens träd vet skillnaden mellan rätt och fel. Gud tillåter människan att välja valet för honom eller ignorera honom. Gud skulle inte ha gett val skulle det inte finnas någon plats för Torah och mannen skulle vara en marionett i Gud.

Man vs odjuret

Skillnaden mellan människor och djur är att människor kan välja intellektuell själv. Ett djur är inte dåligt men agerar instinktivt. Ett djur agera i enlighet med en definierad, förutsägbart mönster. Mannen inte. Man kan korrigera sina instinkter, kontrollera önskningar. Han kan förfina sina känslor och han har även kontroll över sina tankar.

Fri vilja som överstiger logiken

Den verkliga kraften i fri vilja är att den passerar sinnet. När förnuft och logik skulle tvinga mänskligheten, finns det inte längre någon fri vilja.
Känslorna hos personen överskrider intellektet. Till exempel, kärleken till föräldrarna för barnen. Vi kan inte säga att vi väljer att agera på detta sätt. Dessa känslor är en del av vår varelse.

Orsaker till motivation

Gratis skall endast avse den gudstjänst. I vanliga fall har vi agerar eller våra instinkter, känslor eller rationella beslut. Det är en extern eller intern faktor som sätter våra beslut i rörelse. Endast med avseende på studier av Tora och utför mitzvot människan har ett val. Man kan tjäna Gud eller ignorera.

Ingen förklaring

Det finns ingen förklaring till varför vi har fri vilja att tjäna Gud eller ignorera. Hela vår existens är beroende av Gud och allt sker i enlighet med hans vilja. Gud kan välja, detta speglar kärnan i hans väsen. Gud vill att vi ska välja på samma sätt som att tillåta oss att manifestera Guds väsen i världen genom sitt val.

Källan till

Om valet av en man som inte motiveras av känslor eller intellekt, vad är hans motiv? Då kommer inifrån. Vem han är verklig och att han verkligen vill komma till uttryck.
Detta är Guds val för det judiska folket. Det är ett uttryck för hans inre väsen. Valet är inte en bättre balansering av judar mot fattigare länder. Gud valde judarna redan innan skapelsen. Kärnan i en Judisk är ett med Gud. I slutändan välja någon Judisk till Gud: eller genom hela hängivenhet till gudstjänst eller genom ett mönster av synd och teshuvah.

Resan i själen

I det avseendet varje människas liv är en progression. Gud leder varje person på sin resa av personligt uttryck. Denna resa åtföljs av svarta skuggor och utmaningar. De synder begåtts, men även som bestäms av Gud. Det bör dock visa alla ångra sina synder. Det behöver inte vara förtvivlad. Ingen kan stoppa en person att göra gott. Genom omvändelse kan han avslöja gudom hans själ. Detta är syftet med sänkningen av själ i denna underjorden för att avslöja hans gudomliga hjärta och att välja det goda.
Vad gäller för enskilda gäller även sekulära nivå. Det judiska folket måste omvända sig egen fri vilja. Detta är ett uttryck för den gudomliga kärnan inom det judiska folket och kommer att leda till uttryck av det gudomliga i världen. Israel kommer att ångra i slutet av exil och kommer omedelbart lösas.
(0)
(0)

Kommentarer - 2

 Gideon Allt är bestämd, bara det finns ett fritt val om Gud dienen.Groet, Etsel eller inte

Shalom Etsel, bara en kort stund föreställa sig. Jag är Gideon, professor emeritus i Systematiska Hermeneutics. Jag jobbar på en undersökning av förhållandet mellan Torah och vetenskap, där frågan om fri vilja är en viktig punkt. Spinoza visste redan hur man motiverar att människan har ingen fri vilja eftersom allt slutligen bestäms och ingår i utvecklingsplanen för den Evige. Hans vision är nu genom neurovetenskap tillräcklig bevestigd.Ik Jag håller fullständigt med vad du skriver, men det betyder inte övertyga mig är ekvationen mellan "fri vilja" och "valfrihet". I judisk litteratur, jag ska alltid mot denna identifikation. Josua sade till folket, väljer i dag vem du kommer att tjäna, men jag och mitt hus kommer vi att tjäna Herren. Ändå folket i världens skapelse av den Evige avsedd som am JHWH.Ik've blivit övertygad, när jag har granskat "evolution och skapande", att den moderna människan som en följd av den evolutionära processen bygger på Plan Gd, en mänsklig individ själv devel blade "inifrån" och "kontextuella influenser" utvecklas till person. Jag har inte avslutat vad jag ska säga, men det är spännande att arbeta på det. Du ser i den biologiska utvecklingen av den så kallade taxonomi, den gren som olika arter uppstår. Horeb vi fick Toran. WJ inte som individer, som kommer från utvecklingen ett val, men som personer. Detta skapar ett nytt släkte, en taxonomi för dem som tjänar Herren i ett personligt ansvar med valet att agera ut detta ansvar. Vi måste kämpa i det följande av Toran med "evolutionära kraft i oss som vill ha sin gång", men som Herren sätta stopp för att ge oss mitzvot. Således själen till sin rätt och är själen av folket, själen i världen som kommer att ansluta via denna taxonomi till Gd och hans B'rith i Choreev, vilket i slutändan innebär roten lm-rv förstörelse. Således förstör Torah engagemang för de krafter som vill gå vidare och högmod, stolthet och eigenzin fördömde gesteld.Wat tycker du om dessa idéer? Shalom ou-v'rachaGideon

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha