Game granskning: Thieves "World Player Handbok

Jetten Degermark Februari 26, 2016 Underhållning 15 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Efter en serie av böcker och en tidigare roll, grön Ronin "Tjuvar" världen "ÅTERUPPVÄCKA som RPG baserat på" d20 System ".

Tjuvar ?? World Player ?? s Manual

Lynn Abbey m.fl.
  • Utgivare: Grön Ronin Publishing
  • Inbundna / 190 s.
  • ISBN: 1-932442-47-2

Historia

Tjuvar ?? Världen är en inställning för d20 System som i världen av självbetitlade bok. Han använder reglerna för Dungeons & Dragons 3.5, med vissa ändringar. Detta innebär att du också kommer att behöva dessa böcker håller till denna kampanj ?? ?? spela.
Bakgrunden myntades 1978 av författaren Robert Lynn Asprin och användes senare av andra författare. De första 12 volymer skrivna av flera olika författare, däribland Poul Anderson, John Brunner, Janet Morris och Marion Zimmer Bradley. Senare, under 2002, förnyad Lynn Abbey, som också arbetat med denna roll, denna serie.
Jag måste säga att jag personligen har läst någon av dessa böcker, men för denna diskussion förefaller mig en fördel. Så jag kan säga direkt om den här världen är för dem som inte känner till världen.

Världens

Tjuvar ?? World utspelar sig huvudsakligen i Sanctuary, en stad i utkanten av riket Rankan. Det är en mörk, farlig stad, där många lever i fattigdom och kriminalitet, och där gudarna grälar i smutsiga gränder. Staden är en plats som är rik på äventyr, intriger, häxor, trollkarlar, gudar, onda kulter och olycksbådande planer. I den första delen av denna bok får vi en kort introduktion av staden, dess invånare, lagar, ekonomi och geografi.

Reglerna

I det andra kapitlet beskriver de olika etniska grupperna som bor i staden. Tecken i denna värld måste välja ett av de 15 kulturella bakgrunder och betalas en bonus, liksom en bonus Feat där alla människor har rätt till. Denna Feat välja från en lista av tre möjligheter. Här är några nya bedrifter på ett sådant Witchblooded.
Då vi får Teckenklasser. Från de grundläggande reglerna endast tjuven, barbaren eller kämpe tillgängliga, med vissa justeringar. Det finns 10 nya klasser, som bygger på böckerna. Spelare har alltså mycket att välja på. Vissa yrken är ganska uppenbart, såsom Assassin eller Ranger, men andra ?? som Godsworn och häxan ?? tala direkt till fantasin.
Prestige Klasserna är naturligtvis också inte missas. I det här kapitlet har vi 18 nya och många befintliga regler för att omvandla den här inställningen.
I kapitlet om sekundära linjer, har vi regler i svåra skador och infektioner, anseende och kontakter. Även reglerna för skador realistiska ögon, de är ganska dödliga och de gör stridssystemet onödigt komplicerat. Realism får inte ske på bekostnad av roliga. Reglerna för rykte och kontakter, är dock en positiv tillgång och ge karaktärerna mer djup. Reglerna för läkemedel och gifter är väl konstruerade och kommer säkerligen att användas i det här spelet.
De sista kapitlen i boken affären med trolldom. Tjuvar i magi ?? Nämligen World har mycket olika egenskaper än de i de grundläggande böcker D & D.
Det finns tre former av magi: gudomliga, externa och interna. Divine magi fungerar mer eller mindre som välsignelser en präst är extern magi används av magiker och behöver formler, ingredienser och handrörelser, intern magi används av häxor som ren viljestyrka att använda. All magi har mana behövs för att arbeta. Mana är närvarande i hela världen, ibland i mindre utsträckning, ibland i stora mängder. En trollkarl som vill kasta en trollformel gör detta med hjälp av Spell Casting eller Ritual Magic, och varje spell har en Mana tröskel, beroende på nivå av förtrollningen. Rullade antal exempel Spell Casting jämförs sedan med tröskelvärdet och om du kastar lika med eller högre, uttalade förtrollningen. Om du slår mindre än denna tröskel, måste du åter väva en runda trollformler tills du har samlat den nödvändiga Mana att tala om det. Detta kan garantera att magiker att väva några varv hantera sin förtrollning. Den plats där förtrollningen uttalas avgör om det finns en chans att misslyckas eller lyckas spektakulärt. På dessa grundregler finns flera undantag, biverkningar och särskilda regler. Dessutom, nästan varje precisera de grundregler som är anpassade till Thieves ?? Värld. Vad det är för både nybörjare och veteraner från D & D är verkligen inte lätt att göra.
Personligen jag göra det bästa innovativa magiska system och logiskt än det sätt på vilket de grundläggande reglerna för D & D täcker allt, men då är det oerhört komplicerat för nybörjare.

Omdöme

Tjuvar ?? World Player ?? Handboken är ett underhållande spel, men det är för mycket förutsätts att läsaren känner till boken. Det finns också misslyckas en wow-faktor, som tillåter en spelledare kan ha svårt att göra detta hans spelare varm. Boken i sig är av mycket god kvalitet, men bilden på omslaget inte riktigt tilltalar. Interiören illustrationer är inte dålig, men illustrationerna av Kent Burles komprometterande resten.
Även om världen och inställningen i sig är spännande, kan jag tänka mig ett dussin rollspel som lyckas bättre att kasta sådant tema i en inställning.
Jag skulle bara rekommendera det här spelet till personer som har läst böckerna och fläkt av hans. Ingen tvekan om att de kommer att kunna övertyga andra om att detta är ett bra spel. ***
  Like 0   Dislike 0
Kommentarer (0)
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha