Gå på La Palma: Roque de los Muchachos

FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Roque de los Muchachos med en höjd på 2426 meter den högsta toppen på ön. Vägarna till mitt land är lång och krokig, men utsikten är fantastisk! Från Roque de los Muchachos, har du i klart väder en magnifik utsikt över Caldera de Taburiente. Nära Roque de los Muchachos är ett observatorium. Observera också att det kan vara mycket kallt på denna höjd och att en isande vind kan stå. Varma vindtät kläder rekommenderas.

Kort promenad till Roque de los Muchachos

Utgångspunkten för detta ljus tre timmars promenad är på Mirador Degollada de Franceses. Här kommer du när du reser från Los Llanos de Aridane första enheten till Puntagorda Puntagorda och bortom LP-4 mot Roque de los Muchachos följer. Från Santa Cruz följer direkt LP-4 mot Roque de los Muchachos. Nära kilometer markör 32 ligger denna utsiktspunkt.
Från uikijkpunt följa en röd-vit markerad stig till höger. Här får du utjämna med en kort klättra. Vid klart väder är utsikten fantastisk. Efter 10 minuter kan du gå igenom en öppning i en bergvägg. Följ vägen över en stenig terräng mot observatoriet.
Nu kan du sedan gick en liten väg ner genom hårnålskurvor. Stigen tar dig fram genom de vindpinade klippor. Följ den markerade leden fortsätter och blir närmare till observatoriet. Du passerar dessa konstiga byggnader på nära håll. Inträde till matchen är förbjudet, så att du inte!
Strax efter observatoriet kommer fram till en utsiktspunkt. Härifrån har du en vacker utsikt och en klar dag kan du också se de omkringliggande öarna. Stigen går nere igen en kort tid och du kommer att passera ett teleskop för observatoriet.
Följ vägen längs stenar, berg, toppar och slutligen komma fram till en parkeringsplats. Här är några tecken på nationalparken Caldera de Taburiente. Från informationskiosk kan gå en kort väg och du når några stenar och en skylt där det stod: Roque de los Muchachos.
Här kan du njuta av en vacker utsikt och eventuellt ta en kort paus innan hemresan. Avkastningen vägen är samma rutt.

En vacker promenad på en ensam höjd

Denna vandring är tung med cirka 600 meters höjd. Vid denna höjd, är det viktigt att du har minst ett skapligt skick. Denna vandring börjar med en rymlig fem timmar på Roque de los Muchachos själv. Här finns en parkeringsplats. Återigen kör från alla håll på LP 4-upp och köra till anvisad parkeringsplats området under Roque de los Muchachos. Här kan du parkera bilen.
Från parkeringen följer GR-121 med en skylt: "Torre del tid, Puerto de Tazacorte" mot toppen av Roque de los Muchachos och kör höger längs här. Lite längre startar rutten till höger. Här kan du gå ner och komma fram till en asfalterad väg. Följ denna väg lite. Du passerar ett teleskop och lämna vägen vid kröken till höger, du kommer över. Här följer du röd-vita markeringar.
Du går över en grusväg som snart viker av till höger. Du passerar en sändare och kommer till en korsning där du svänger höger. Följ denna väg under en tid, och passera en barranco.
Efter en timme du kommer till en rundad stenig toppmöte. Rakt fram ser du tre toppar som är nästan lika hög. Följ vägen härifrån och bara har en fantastisk utsikt över Caldera de Taburiente. Närmar foten av Roque Palmero. Härifrån leden slingrar uppåt. Fem minuter efter att du gepasseert noga kommer du att se en sida vägen till vänster. Genom att använda denna sida väg du kommer till toppen. Om du vill kan du även hoppa över detta extra promenad.
Från huvudleden kan du gå längre mot sydväst. Du kommer att passera en skylt som säger "Barranco de Tajodeque. Tätt bakom detta forum är ett naturligt perspektiv. Hålla efter vägen och du kommer att tycka att du går ner snabbare och snabbare. Så småningom kommer du till de första tallar. Strax efter du når en stenig ås: Pinos Gachos. Härifrån kan du också se Tijarafe.
Vägen tar dig allt längre ner tidigare stenblock och tallar. Vägen kommer att vara descend och du når Hoya del Estrabito. Härifrån kan du visa Barranco de las Angustias väl. Efter detta går den väg upp igen. Du kommer att sluta med en tallskog.