Florens - Baptistery

Piär Cederström December 27, 2015 Underhållning 55 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Den Baptisteriet San Giovanni, mer känd som baptisteriet, är en av de mest kända och äldsta monumenten i Florens. Detta fristående baptisterium ligger nära Santa Maria del Fiore och är inte att missa om du besöker centrala Florens. Både exteriör och interiör är vackert utformade och är absolut värt ett besök.

Historia

Från den trettonde till början av det femtonde århundradet, många människor trodde att dopkapellet var ett gammalt tempel tillägnat den romerska guden Mars, och att det byggdes under tiden av kejsaren Augustus. Det är inte ett tempel från tiden för den antika romerska imperiet, men en romansk byggnad från det elfte århundradet. Senare där kvarlevor har hittats av en romersk mur med anor från första århundradet som gick över torget. Det är också säkert att en åttakantig dopkapell byggdes runt slutet av fjärde eller början av femte århundradet på denna plats. Möjligen byggdes på grunden av ett vakttorn eller annan byggnad nära väggen. I det sjätte århundradet dopkapell byggs eller ersätts med en annan dopfunt igen.

Exterior

I 1059 började byggandet av byggnaden vad det är idag och det är tillägnad Johannes Döparen. Redan 1128 baptisteryen avslutades och var relativt snabb för den tiden. Efteråt var fortfarande vissa delar läggs till byggnaden, såsom lyktan på taket i 1150, den rektangulära absid i 1202 och vägbanken så du måste ner en stege när du går inuti. Som dopets sakrament men administrerades två gånger om året, och varje katolska född i Florens döptes här fanns tre portaler som behövs för att leda publiken i rätt riktning. Dessa är placerade i norr, öster och söder och diskuteras mer utförligt nedan. På västra sidan finns absiden.
Det är baptisterium, tillsammans med San Miniato al Monte, ett särskilt exempel på proto florentinska renässansen. Den är byggd på en åttakantig planlösning och inte bara en vägg utan av två koncentriska väggar. Taket består även av en dubbel konstruktion. Detta kan ses i bra om man ser på galleriet på första våningen. Noterbart är de vita och mörkgröna randiga hoekpilasters. Ursprungligen de var gjorda av sandsten men 1293 de inläggningar av Arnolfo di Cambio i fem centimeter tjocka plattor av Carrara marmor och Prato. Inkluderar Pisa, Pistoia och Luca finns flera romanska byggnader som också har den här stilen. Samma vita och gröna kulor användes också för Duomo och klockstapeln. Fönstren har en omväxlande triangulära och halvcirkelformad trumhinnan. Detta skulle senare under renässansen förekommer fortfarande ofta.

Portaler

Baptistryen är känt för sin storslagna tre vackra portaler med bronsdörrar. I det fjortonde århundradet beslöts att det måste finnas nya dubbla dörrar som leder till staden var värd. Mellan 1330 och 1336 skulptören Andrea Pisano gjorde det första paret. Lorenzo Ghiberti gjorde både det andra och det tredje paret. Ovanför varje av dessa dörrar var också ut bilder. På den norra sidan ser vi genom Giovan Francesco Rustici ?? s brons predikan Johannes Döparens 1.506-1.511. Andrea Sansovino arbetade mellan 1502-1505 till marmorstatyer av Kristi dop kan ses i öster. Men han inte avfärda dem, men lämnade för Rom. Endast i 1569 fanns det ytterligare arbete av Vincenzo Danti. År 1792 bilden har utökats till att omfatta en ängel Innocenzo Spinazzi ?? hand. Det finns också på denna sida nästa hoekpilasters två kolumner av porfyr. Dessa är gåvor av invånarna i Pisa för Florens 1117 erbjöd dem militärt stöd mot en attack av Luca. Pelarna möjliggörs genom en av floden sönder men traditionen berättade att de redan var skadade vid ankomsten i staden. Den södra sidan visar bronsskulpturgrupp av halshuggning av John Vincenzo Danti 1571. dörrposterna i den södra sidan är mitten av femtonde århundradet av Vittorio, son Lorenzo Ghiberti.
Den södra portalen - Andrea Pisano.
Den rika gille av tyg köpmän, Arte di Calimala, hade ansvaret att ge Baptistery dekorationer. De gav Andrea Pisano i uppdrag att tillverka det första paret brons dörrar för östra portalen. Senare dessa endast flyttas till den södra sidan. Han konstruerade 28 reliefer som 20 fokus på livet av Johannes Döparen och åtta bilder av kardinaldygderna. Dessa reliefer inramades med rosetter och lejon huvuden.
Bilderna är i en gotisk quatrefoil, och fortfarande har en hel del funktioner i den gotiska som attityder karaktärerna och hur kläder och draperier är draperad. Fastän bakgrunderna inte innehåller många detaljer, vissa har en byggnad som visas i perspektiv. Här inser vi tydligt påverkad av sin herre Giotto som ses som grundaren av perspektiv i bildkonst. Vid skärningarna mellan listorna är chefer Sibyls och profeter.
Schema grafik söder portal
Den norra portal ?? Lorenzo Ghiberti
Kontraktet för dörrarna i norr portal skulle läggas ut på entreprenad till vinnaren av tidigare race i 1401. Sju deltagare var tvungen att göra en brons varje prov på temat offret Isaac. Förutom Ghiberti anslöt sig också den berömda Fillipo Brunelleschi, och deras är endast exemplaren bevarade. Detta kan ses i Bargello museum. Det faktum att Ghiberti ?? inträde så mycket som 7 kilo lättare än av Brunelleschi, och vid ett tillfälle kunde gjutas var förmodligen den avgörande faktorn i hans seger. Detta faktum innebar en betydande kostnad på båda dörrarna.
De norra dörrarna består av 28 reliefer inramas med en gotisk quatrefoil: tjugo bilder som skildrar scener ur Jesu liv, fyra bilder av de fyra evangelisterna och kyrkofäderna. Dessa reliefer är i jämförelse med de Pisano mer trogen natur. Ställningar och gester är mer realistiska och bakgrunderna är detaljerade utan att vara alltför betungande. Även här kan ses vid övergångsställena mellan reliefer huvuden. På den vänstra dörren, mellersta raden och femte uppifrån är ett självporträtt av Ghiberti.
Schema grafik norra portal
Den östra portal ?? Lorenzo Ghiberti
Med tanke på framgången med sin första portal Ghiberti fick också order på den tredje och sista portal Baptistery. Inte mindre än 27 år han arbetade på detta. Inte utan framgång: portalen ansågs så vacker att Michelangelo sade att de var värdig nog att fungera som inkörsport till paradiset. Sedan dess har namnet Porte del Paradiso. Ursprungligen dörrarna från Pisano på denna sida hängde men strax efter slutförandet av Ghiberti ?? s dörrar, var de flyttade till den södra sidan eftersom detta var huvudentrén. År 1990 ersattes med en kopia, och de ursprungliga reliefer hålls i katedralen museet.
Ghiberti fick vid dessa dörrar mer att arbeta efter eget gottfinn. Därför här för att se ens tio reliefer i stället för 28. Varje lättnad visar dock flera scener från samma gamla testamentet historia. Han har haft ett nära samarbete med perspektiv och siffror arbetade ut i minsta detalj.
Schema grafik östra portal

Interiör

Under andra halvan av det elfte århundradet, var en stor del av inredningen belagd med marmor. Att marmorgolvet med geometriska mönster följde lite senare och skulle endast fyllas i det tolfte århundradet. Väggytorna avbryts av dubbla kolonner och pilastrar. Från bottenvåningen kan du titta igenom galleriet på första våningen och se hur byggnaden består av två skikt. Fortfarande kan du se vad som har varit dopfunten. Vem var i mitten av Baptistry tills den togs bort 1557. 1658 till en mindre dopfunt vid södra infarten som sannolikt placeras fjortonde århundradet. Fram till artonhundratalet, var alla katolska florentinare döptes här.
Mosaik
Mer än ett sekel har gjorts om den för att göra vackra mosaiker i dopkapellet. 1225 inledde sitt arbete under ledning av Jacopo da Torrita i absiden. Inte bara florentinska artister som Cimabue, Coppo da Marcovaldo och Giotto arbetat med detta stora projekt, även venetianska specialister gjorde.
Mosaiken av kupolen är indelad i fem ringar av bilder som bara höjden av absiden av den stora mosaik av Kristus avbryts såsom World linjal. Den övre ringen är gjord av änglar. Underneath visas scener från Genesis. Därefter, scener från livet av Josef, Maria och Kristus och slutligen skil Johannes Döparen. På ömse sidor Kristus som världens härskare är scener i Yttersta domen visas.
Cenotaph
Förutom marmor och mosaik som kan beundras här, finns det fortfarande en sista aspekt av inredningen som förtjänar vår uppmärksamhet: grav Baldasarre Coscia, bättre känd som anti-påven Johannes XXIII. Detta gjordes av Donatello och Michelozzo Michelozzi i 1421-1427. Han avsattes av rådet av Constance men vägrade hans avgång. När han dog 1419 lämnade han många reliker och legat till dopfunt, som sedan lämnas att göra detta monument för honom. Detta monument är den första renässansen exemplet på en grav med en sten kapell. Kroppen av Johannes XXIII ligger i sarkofagen stöds av fyra konsoler. Den bild av sig själv är av förgylld brons. Helt visas nedan är Tro, Hopp och Kärlek.
  Like 0   Dislike 0
Kommentarer (0)
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha