Film Review: Coen bröder vinna Oscar med gem

Paul Aaberg December 26, 2015 Miscellanea 5 0
No Country for Old Män, en skapelse av de talangfulla bröderna Coen, är en film där alla de paradoxala element är ömsesidigt förstärkande. Resultatet är en magnifik episka som drar in betraktaren på en fascinerande människojakt.

No Country for Old Män

• Regissör: Joel & Ethan Coen
  • Skådespelare: Josh Brolin, Javier Bardem, Tommy Lee Jones, Kelly McDonald, Garret Dillahunt
  • Speltid: 122 minuter
  • År: 2007

Omdöme

Coen bröder frågade filmkritiker under de senaste åren besviken med sina senaste produktioner. Med den starka No Country for Old Men bröderna Coen leder de ständigt kritiska munnar av filmen journaille.
Stark konstruerade Historien berättas ur tre distinkta huvudpersonerna; den typiska Texan rå grop Llewyn Moss är offer för den stoiska Anton Chigurh. Tommy Lee Jones är full av okunnighet bakom fakta i detta spektakulära människojakt. De rustika och rymliga omgivningar i Texas fungerar som den fantastiska, tidlösa men också nostalgisk spelregler.
Den djupt konservativ men sympatisk cowboy ?? ?? Moss är en ensam lustyacht av en slump till ett slagfält som utvecklats från en klantiga knarkaffär. Möss, påverkar emellertid inte bara en mängd färska lik, såväl som en resväska med en miljon dollar. Inget mänskligt är främmande Moss och så tar han fallet, den enda överlevande inkomst proest han lämnar sitt öde. Lyckligtvis för berättelsen blir hård Moss ånger när han återvände hem och han återvänder på natten tillbaka till katastrofområdet för att hjälpa ensamstående överlevande. En knarkkung och hans hantlangare Moss bar gärning och som förvandlas från det ögonblicket jagas med välfyllda resväska som ett slags Hitchcockeriaanse McGuffin.
Skrupelfria loner och torped Chigurh vrids för att fånga Moss. Från det ögonblicket fram till slutet på en lång, blodig jakt där bonden slughet Moss håller historien går och där Bardem med en återhållsam torrhet utmärker sig i stor våld.
Varför denna film ger betraktaren en underbar tittarupplevelse? Eftersom allt är rätt och elementen i filmen förstärker varandra. Den stora canyon landskap exempel skapar en viss stillhet, där fokus ligger helt på pulshöjande action som skapas av de spännande huvudpersonerna. Denna paradox ökar också spänningen. Dessutom Javier Bardem spelar en numera legendariska skurk som använder en lika minnesvärd och absurda mordvapnet. Den lugna och torrhet som Bardems karaktär flytta skakar njuta blåst bort den ena efter den andra mänskliga hindret. Hans stoisk blick och tung sällsynta hörbar röst gör honom till en mystisk och så intressant karaktär. Den balanserade Brolin spelar Vanligaste roll i Moss med bravur, som Tommy Lee Jones. Jones känns inte ansluten till den tid som han lever och fortfarande skakade på huvudet plockar upp de bitar som är kvar. Den jämnmod som Jones återigen agerar passar exakt i den här filmen.
Dessutom händerna på bröderna Coen bevisar mästerligt; konstant film slår an rätt ton och de tar god tid att spännande scener att driva en absolut höjdpunkt. Filmen använder enkla medel, inte faller in i onödiga stigar och vet sig tillräckligt för att tygla. Genom att välja ett naturligt slut också vernachelt direktörerna duon inte vad de bygger helt på drygt två timmar. På riktig skönhet är inget att kritisera, så vann Oscar kommer till bröderna. No Country for Old Män kommer att bli en klassiker.