Efter en våldtäkt: dilemman och din identitet

Asdis Afzelius Februari 27, 2016 Miscellanea 28 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
För kvinnor som våldtas, deras erfarenheter är centrala. Det handlar om deras överlevnadsstrategier, bearbetning, sina känslor och tankar och de betydelser de ger dessa erfarenheter. Dessa erfarenheter är alltid inbäddade i kultur där kvinnor lever i den sociala miljön. I denna studie är nederländska kvinnor tillfrågas om sina erfarenheter av våldtäkt. Den här artikeln är en återspegling av deras dilemman, förändringarna i sin sociala identitet och hur de ville få ihop sina liv, jämfört med samhällsvetenskaplig litteratur.

Oanständigt eller emanciperade? Förändringar i sociala identiteter och dilemman ?? s efter våldtäkt

Litteratur om orsakerna till våldtäkt
Menachem Amir är en av de första författarna till våldtäkt var central i sin bok Mönster i våldtäkt. Som titeln antyder, det är främst om de mönster som han kan hitta på bar gärning för våldtäkt. Vad kommer att föregå våldtäkt? Varför kvinnor våldtas? Han hoppades att genom att exponera dessa mönster kan finna lämpliga sätt att undvika våldtäkt. Hans avsikter var bra, men dess slutsatser kallas ganska starka reaktioner bland feministiska författare. Han ansåg att både män och kvinnor bar ansvar i fall av våldtäkt. Han antog att människor som interagerar med varandra för att ge varandra vissa signaler. Dessa signaler kan tolkas på olika sätt av de två samverkande parter. Så det skulle sända en kvinna signalerar att en man uppfattar som en inbjudan till sex, men inte så elak. Detta kan leda till våldtäkt.
Amir var i själva verket inte den första som hävdade detta. Framför honom, William Goode redan påpekat att kvinnor som inte har någon realistisk ?? ?? ser hade på män och vad män vill ha av kvinnor, en stor troligare att bli våldtagen. Kvinnorna hade, enligt Goode, som alltid gör det klart för en man som hon inte hade sex med honom. En man skulle alltid anta. Goode, men denna uppfattning inte utarbetas och publiceras endast i en kort artikel: Våld bland interner. Amir fungerade i en inflytelserik bok.
Svaren kom speciellt från feministiska författare. Det mest anmärkningsvärda var från Susan Brown Miller. Hennes bok mot vår vilja: män, kvinnor och Våldtäkt är fortfarande en av de mest inflytelserika inom feministiska tankar om våldtäkt. Över sexhundra sidor ?? s hon försöker att göra det klart att våldtäkt är en produkt av en flera hundra befintliga patriarkala samhällsstrukturen. Män skulle göra allt för att fortsätta att undertrycka kvinnor. Våldtäkt är ett av sätten att uppnå detta mål. För kvinnor påminna ständigt det faktum att de kan bli våldtagna när som helst, har män uppfunnit enligt Brown Miller, sexuella trakasserier. Kvinnor så att de kan ständigt hålla i schack och behålla sin makt. I den här vyn, kvinnor bär absolut inget ansvar för en våldtäkt situation. Dessa är de män som förtrycker kvinnor med detta läkemedel och därmed bibehålla patriarkala status quo.
Jeanne Doomen upprepar i sin bunt Våldtäkt: erfarenheter, fördomar, bakgrunder ståndpunkter Brownmiller i vissa kapitel. Hon nämner inte några källor, men gör att dessa åsikter som sanningen ?? ??. Hon arbetar också i denna samling sammanfattningar av berättelser om våldtäkt av kvinnor. Dessa två delar av strålen, teori och praktik är emellertid inte på något sätt förbundna med varandra. Berättelserna om kvinnorna intervjuade Doomen inte avslöja att män våldtog dem att behålla makten. De flesta kvinnor i balken visar att de har den uppfattningen att våldtäktsmännen gjorde det enbart för sex. Doomen hävdar att dessa kvinnor är fel och sedan komma med ?? sanningen ??. Hon bestämmer bunten rekommendationer för kvinnor ?? särskilt inte att det är ditt fel om du får våldtagen, våldtäkt är förankrad i samhället ??, ?? rapportera det till polisen, blir det tydligt hur stort problemet är ?? ?? Och säga något tillbaka när ni vissla eller göra en kommentar till dig att du inte tjänar det, eftersom du inte låter förringa ??.
Sharon Marcus är med denna slutliga sammanställningen av Doomen gång. I sin artikel Fighting Antikroppar, Fighting ord: en teori och politik för Rape Prevention hon menar att kvinnor ?? strömmen kan vända ?? om de ingriper i processen ?? våldtäkt ?? . Hon förutsätter också att våldtäkt är ingrodd i samhället, men de låter sig därför inte oförskräckt. Enligt henne bör kvinnor inte bara anta att de alltid kan våldtas och måste stoppa varje ?? liten ?? sexuella trakasserier som en metafor för våldtäkt. I stället bör kvinnor erkänna att just nu de måste ta itu med sexuella trakasserier de kan stoppa den innan den leder till våldtäkt. Kvinnor kan förneka strömmen. Därför har de också ström.

Uppfattningar om våldtäkt

Många kvinnor i denna studie uttryckte olika åsikter i litteraturen som om de att de själva hade utarbetat. De är också upp i den period då de teorier Amir Brown och Miller var vardagsmat. Endast steget som gjorde Marcus, förneka makten, tycktes ha funnit sin väg till idéer dessa kvinnor. De såg ingen av dem ett sätt att förhindra våldtäkter för alla kvinnor. Alla av dem var övertygade om att våldtäkt är djupt rotad i samhället. Därför var det viktigt att tala om vad de har att göra med det när de våldtar.
Våldtäkt har en stor inverkan på kvinnors liv. Många kvinnor berättar om sina liv ?? för ?? och ?? stolpen ?? våldtäkten.
Visst jag hade idén att jag hade ett normalt liv. Men sedan ... I allt du gör, kommer det tillbaka. Varje dag du kommer ihåg att förödmjukelse, att du faktiskt maktlös. Och allt och alla du känner, påverkas eftersom du plötsligt känner att vem som helst kan göra vad som helst med vad de vill. Jag har alltid trott att jag kunde göra vad som helst.
Förut trodde jag att jag kände mig väl, men efteråt visade det sig att när jag visste absolut ingenting. Annars jag inte ha så många kamper med mig själv, att jag verkligen slets mellan att jag nu vet inte om jag hade hanterat det väl rätt eller fel. Tydligen det var något fel, eftersom det annars skulle det aldrig ha hänt.
Innan jag hade gått igenom det, jag visste i stort sett ingenting om hur alla mina vänner var. Eftersom jag kom bara tillbaka efteråt. Som faktiskt har hela mitt liv gjort annorlunda. Jag har nu en helt annan typ av liv, andra vänner också än tidigare.
Från dessa tre citat finns flera saker framåt så att kvinnors liv efter en våldtäkt kan förändras dramatiskt. Mira insåg redan under och efter hennes våldtäkt att hon inte kunde rädda sig själv i alla situationer, hon hade det inte makt. Detta gav henne en känsla av maktlöshet, som gjorde henne ganska frustrerad. Hon var precis som en mogen person som står i världen och därför bevisa att de kunde rädda sig väl. Saskia slets mellan två ytterligheter: de nu hade läget bra, eller de hanteras helt fel? Och varför var det så fel över? Kvinnan från konferensen uppmärksammade de relationer som har ändrats, som förändrade hela hennes liv.
Ojämlikhet i strömmen och sedan våldtäkt
Raps är en situation i vilken effekt skillnader mellan deltagarna ?? ?? avspeglas tydligt. En kvinna som blir våldtagen, i den situationen, per definition, är mindre kraftfull än den som våldtog henne. De kan ha provat alla typer av motstånd, just nu är hon våldtagen, är det klart att det inte har lyckats. Hennes våldtäktsman har makt över henne, eftersom han gör något för henne, låt henne göra ofta saker som de absolut inte vill ha. Denna makt kan han uppnås på olika sätt.
Många kvinnor rapporterade att våldtäktsmannen var fysiskt mycket starkare än de själva. Några av dessa kvinnor sade också att de är för närvarande svaga, kände nästan förlamad. Fysisk styrka var här så att strömmen. Kvinnor kände ofta att de överväldigade ?? ?? var. Den överraskningsmoment i våldtäkten tog hand att de inte kunde reagera i tid eller att hon, när hon tittade på efteråt, kanske till och med svarade felaktigt.
Jag visste inte ens riktigt vad som hände tills jag kände hans hand där nere. Men när han hade mig så hårt ... Jag kunde verkligen inget mer då.
Det hände så snabbt. Han var verkligen på nolltid ... och han gillade mig hela tiden så mycket fast. Och då insåg jag att det mycket väl, så naturligtvis var det för sent. Då du inte kan flytta längre. Jag skulle bara hellre ha i åtanke ... skicka en annan gå ut, kanske en man.
Föreställningar om makt
I denna typ av överraskning ?? våldtäkt ?? fysisk styrka spelat en roll. Fortfarande, överraskningsmoment var ofta viktigare. Den plötsliga attacken orsakade det fungerade. Dessutom är många av dem kvinnor gick ut till dem någon gång ?? fortfarande kunde inte göra något mer ?? . Mannen var klart starkare.
Detta bekräftar tesen om Mark. Enligt henne är denna idé en av anledningarna till att kvinnor fortfarande är relativt lätt att bli våldtagen. De tror innerst inne att män per definition vara starkare än dem, kan de göra lite när de attackeras. Detta har sina rötter i samhällen där kvinnor från tidig ålder att göra klart att de ?? svagare könet ?? är. Enligt Marcus kvinnor ses, och de ser sig själva som alltid våldtäkt eller redan våldtagen.
En fällande dom mot
Marcus säger att utrota fenomenet måste våldtäkt ses som en process, som kan tas i olika steg och så att processen kan undergrävas. I stället, i många feministiska litteraturen alla oönskade sexuella uttryck omedelbart ses som ett slags våldtäkt. Även den mest oskyldiga ?? ?? former, såsom visslade att på gatan, de skulle ses som en motsvarighet till våldtäkt. En kvinna som en gång oönskade sexuella kommentarer har sagt, kanske ser detta som en metafor för våldtäkt.
Nu Marcus förespråkar korrekt erkänna detta mer oskyldiga former för vad de är, att ingen våldtäkt. För att detta ska vara mer oskyldiga former av sexuella trakasserier till våldtäkt, måste det fortfarande vara en lång process. Kvinnor har tid för den förestående åtgärder för att vända och förneka strömmen. Processen kan avslutas tidigt och effektivt våldtäkt kan förebyggas. Marcus berättar hur kvinnor som våldtagits sannolikt processen skulle kunna vända. Hon säger bara att inte alla sexuella trakasserier och våldtäkter måste ses.
Möjligt ingripande
Kvinnorna som deltog i denna studie skulle i själva verket efteråt förklara i detalj på vilka punkter de kan ingripa i den process som så småningom ledde till deras våldtäkt. Deras berättelser dock att Marcus var kanske lite för optimistisk om att motverka makt. Kommentaren som placerade kvinnor eftersom det var först efteråt som de såg vad de kunde göra. I det ögonblick en kvinna kommer sannolikt att bli våldtagen, är hon oftast för sent för att hindra den kraften. Särskilt i fråga om våldtäkt av en känd, har kvinnor inte snabbt märke till vad som kommer att hända. De ville att detta kanske inte ens märker, eftersom de litade på sin vän. Först efter detta förtroende var generad, kunde kvinnorna se vilka signaler de kan ta emot och som de kan vidta åtgärder. Denna insikt har många kvinnor oroliga för övrigt skuld och frustration de känner i efterhand att de kunde ha hindrat förnedring kanske.
Känslor av förnedring
Kvinnorna kände förödmjukad efter deras våldtäkt. De kände användes, som om de själva inte var en person, men bara ett objekt. Våldtäktsmannen hade makt att ?? använda sina kroppar för deras behov ?? .
Det är så förnedrande, sådan förnedring lika trevlig sak att se. För att, säg, bara för att användas av den mannen ... verkligen en sak. Och han kunde också bara göra det, även om jag inte ville.
Denna förödmjukelse delvis orsakats av våldtäktsmannen hade makt över dem. Han kunde använda dem som om de vore föremål snarare än människor. Erkännande av att makten har i många kvinnor säkerställas att de fortsatte långt efter våldtäkten kände någon sorts redskap och att de kände sig maktlösa gentemot andra människor. De kände sig osäkra om deras status i världen, visste inte var de var och vilka de var. De trodde att nu kände hon så använd, kanske andra människor var också mycket lätt att använda. En kvinna uttryckte det på följande sätt:
Jag kände att jag hade någon sorts tecken på min panna med "Jag är lätt, använda mig." Som om någon kunde se det. Jag fann mig själv faktiskt ... som om min kropp hade blivit ett slags loosvat eller så. Och det, verkligen jag, sedan begravdes någonstans under allt det skräp, som om jag inte längre var riktig.
Depersonalisering
Den här kvinnan beskriver sina känslor i efterdyningarna av våldtäkt ?? om hon var inte riktigt ??, som om hon var inte människor, men en sak. Sylvana Tomaselli kallar detta fenomen depersonalisation. Enligt henne, sker detta ganska ofta efter en våldtäkt. Andra människor har förmågan att dominera ?? ?? om kroppen. Detta ger, förutom en känsla av maktlöshet, begreppet att vara ett objekt. Andra kan äntligen sin önskan ?? använder ?? av kroppen.
Andra våldtäktsoffer beskrev detta faktum också. De var själva inte längre ?? ??. De kände inte längre självständiga kvinnor de var innan. Den makt som hade våldtäktsmannen, gås igenom, även om hon aldrig såg honom igen. Deras liv har ändrats av denna händelse. Deras identitet ändrades. Från början var de självständiga kvinnor, ganska säker på sig själv och med en viss status i världen. Denna våldtäkt, dock gjorde dem osäkra och rädda och gav dem en känsla av att de inte ansågs som mänskliga varelser.
Tomaselli fortsätter i sin argumentation för våldtäktsmän har makt över kvinnor. De skulle inte bara ha makt över kvinnor som de våldtar vid tidpunkten för våldtäkt och utanför. De håller alltid alla kvinnor i sitt grepp. Hotet om våldtäkt alla kvinnor begränsade deras rörelsefrihet. De kan inte röra sig i vissa situationer. Från en ung ålder kvinnor lära sig allt som de måste vara försiktiga, att de bättre att inte göra vissa saker och att vissa platser där de är sårbara, kan bättre undvika.
Mot denna bakgrund, vad hotas av fenomenet våldtäkt är inte bara individuellt sexuella val, men den allmänna fria rörligheten och vara kvinnor. Inom denna föreställning om våldtäkt, är handlingen för våldtäkt, men det synliga och mest awesome aspekten av en outtalad systemet som håller kvinnor i deras ställe.

Undvik konfrontation

Då bestämde jag mig bara säga att det var utanför. Det var det för mig också. Jag ville bara att aldrig se igen. Inte efter vad han hade gjort. Han behövde inte komma in i mitt kvarter. Jag också bara springa ifrån honom efteråt.
Undvik kontakt
De flesta kvinnor att undvika kontakt med sin rapisten efteråt så mycket som möjligt. De ville inte ha en konfrontation. Även om vrede hade segrat, de inte släppa ut deras våldtäktsman. De flesta kvinnor som intervjuats skulle lätt ha kunnat hämnas på honom. I de flesta fall var han verkligen en vän. Han var en del av en av deras sociala nätverk. De var tvungna att kunna berätta för någon i detta nätverk vad som hände och vem förövaren var. Den stigma "våldtäktsman" skulle förmodligen ha haft en stor inverkan på hans liv. Men ingen kvinna gjorde detta.
Nätverks avstängning
Många ens någon som var i samma sociala nätverk som våldtäktsmannen, berättade de våldtogs. Detta skulle vara en orsak till ett antal olika kvinnor ändrade relationer. De sade till folket i det medvetna nätverks ingenting, men var sig upptagen med sin våldtäkt. Resultatet blev att de dessa människor ur diken. Vänskapsband med dessa människor, som bygger på ömsesidigt förtroende och berätta för varandra om saker som du sysslar med, ebbade ut. I många fall hade kvinnor lite kontakt med människor som kände sin våldtäktsman också. De stängde sig själva från hela den sociala nätverk. Vissa kvinnor gjorde det medvetet. De ville inte att möta sin våldtäktsman, men inte med de människor som påminde dem om honom. Dessa förhållanden har vanligen också slutade ganska abrupt. Marja exempel, sade att efter hennes pojkvän tvingade henne till sex, inte varit i skolan på ett tag. Han satt på samma skola. Efter en månad hemma, bestämde de sig även att stoppa utbildning och börja i en annan stad med ett annat program. Hennes skolkamrater hon berättade ingenting om våldtäkt och efter att ha flyttat hon inte längre låta sig hörda. Således, fram till att nätverket.
För andra människor det var mindre ett medvetet beslut att lämna relationer utspädda. Dessa relationer slutade inte så abrupt att de människor som medvetet valde. Brigitte har också avskuren från de människor som kände både henne och hennes våldtäktsman. Hon flyttade också fritt strax efter att hon blev våldtagen, men hon förblev i samma stad. Ändå utspädd kontakt.
I början kallade vi ibland. Men någon gång måste man säga inte mycket. Och då du skickar ibland en meningslös meddelande, eller du skickar så ?? n kedjebrev igenom, men då det gör verkligen. Jag nu aldrig någon från den gruppen. Men egentligen är det inte så illa. Jag hör också ingenting om honom.
Förlusten av denna grupp av vänner Brigitte var inte så illa. En annan relation hade förändrats i hennes liv för henne, men ett problem. Hon berättade för sin mamma att hon blev våldtagen och av vem. Hennes mor visste pojken väl. Hon kunde knappt tro att det var sant. Hon försökte övertyga sin dotter att det måste ha varit hennes egen feltolkningar. Så pojken skulle aldrig ha tänkt. Han skulle inte godtyckligt våldtog henne. Han var för mycket för. Eftersom hennes mamma hade mycket olika uppfattningar om händelsen, har deras relation försämrats avsevärt. Brigitte visade tydligt att de fann det mycket svårare än fattigare relationer med vänner, eftersom ?? vänner som du kan göra igen, men du har bara en mamma ??.
Många andra kvinnor berättade människor om var de hade förlorat kontakten med sedan deras våldtäkt. Regelbundet funnit att dessa var människor som kände våldtäktsmannen. Men detta kan inte förklara alla de förändrade relationer. Olika relationer kvinnor som våldtogs av någon de kände ha ändrats. Dessutom också förändrats annat än relationer med människor som befann sig i sociala nätverk både våldtäktsman och våldtagen. Därför måste det finnas andra orsaker till förändringar i relationer.

Skam och skuld

Relationer kan också ändras eftersom kvinnor skämdes om vad som hade hänt. Känslor av skam spillts ut alla på en gång. Kvinnorna märkte själv att denna märkliga ?? ?? var. Hon förstod inte varför de skämdes för sin våldtäkt medan ingen visste. Skam är fortfarande en social känsla. Folk skäms för saker som inte värderas i samhället. Dessa kvinnor var skämmas för något som hade hänt dem, de visste genast att det skulle uppskattas.
Intimitet
En del kvinnor sa att de insåg någon gång att de skämdes över det faktum att de hade haft sex med någon de inte ?? på det sättet ?? visste eller ville veta. De hade aldrig förväntat eller strävat efter en sexuell relation med den här personen. Även om detta var ofrivilligt sex, men kön, intim aktivitet.
Det är det intima vad han såg, vad han har gjort ?? som inte skulle ?? Jag skäms för att han på något sätt känner saker om mig ?? det intima ?? Det är därför jag skulle gå igenom golvet för att se honom eftersom du vet att han vet saker om dig.
Och om du inte, är sex något riktigt otäckt. Allt är mycket trevligt, normal, nu är bara så smutsig, så smutsiga ?? som bara inte kan få bort. Det gör mig obehaglig.
Det är den intimitet som de flesta kvinnor i samband med sex, gjorde våldtäkten var något där de skämmas över. Intimitet hörde, enligt dem, mellan två människor som älskar varandra. Det är inte något man kan sätta någon på. Att de gör, mot sin vilja, hade varit intim med sin våldtäktsman, var att de skämdes. Även om ingen visste något om det, de hade denna känsla. De visste att det inte hörde ?? ??. De är intim med någon de inte intim med, de gav också en smutsig känsla. De var äcklade av mannen, men också för sina egna kroppar. De skämdes för sina kroppar. Eftersom de skämdes, har de inte omedelbart berätta för någon att de våldtogs och hur det kunde ha hänt.
Väcka uppmärksamhet
Mackellar i sin bok Våldtäkt, betet och trapporna som orsaken till synd att kvinnor tas upp i västerländska samhällen till passiva varelser. Hon menar att kvinnor socialiseras så att de inte skulle våga att trakassera andra med deras problem.
Det är en ledsen kommentar på vad samhället har gjort i sin oversocializing av den kvinnliga samvete Att kvinnor avstår ofta från att skrika eller springa till personer i närheten för att få hjälp, inte på grund av rädsla eller vad deras angripare Kan göra, men eftersom de inte vill bry andra, eller att påtala det avskyvärda STÅNDPUNKT i whichthey ​​hitta themelves. Sådant har varit hennes utbildning det ?? fina flickor ?? don ?? t göra oförskämd ljud eller tryck församlings oacceptabla krav på andra Att ett offer eller föredrar att dölja sin skam och hennes belägenhet att kämpa ensam tråg, till vilket pris som helst för sig själv.
I själva verket fanns det kvinnor som sa att de ville ha andra inte bryr sig och att hon först trodde att hon aldrig skulle komma över deras förlägenhet om de berättade folk om deras våldtäkt. Av rädsla för att folk "onda" skulle tänka på dem, dolde de händelsen helt eller delvis. Många kvinnor sa att de var rädda för att deras vänner eller sin familj skulle kunna tro att de inte skulle ha varit helt ofrivillig sex med mannen. Kvinnor var faktiskt rädd att de skulle ses som en "slickade sandwich", en "slampa" eller "hora". Frukta denna kategorisering av andra, så de egentligen inte dra uppmärksamheten till sig.
Anklagelser
De var också rädda för att anklagas av andra för anstiftan eller åtminstone hans dumma beteende. Tineke har till exempel en tid vågar inte berätta för henne bästa vän eftersom hon visste att det inte var överens var den kvällen hon själv gick till diskoteket att dansa. Flickvän tyckte att det var farligt och de hittade Tineke tog för mycket risk genom att gå ensam. Tineke är efter en sådan danskväll följde hem och i sin egen veranda överfallen av en främling. Hon var rädd att hennes vän skulle säga att det var hennes eget fel. Själv har hon också varit en lång tid kände sig skyldig, så att hon inte skulle bli förvånad om hennes vän skulle ha sovit med henne en gång.
Carla var rädd andra skulle anklaga henne att hon hade betett sig dumt. Hon är varje gång villigt gått tillsammans med sin farbror när han berättade för henne att följa med. Det faktum att hon var bara tretton år gammal vid tidpunkten för våldtäkt spelade ingen roll för henne. Hon berättade följande historia för att förklara varför hon hade en känsla vid något tillfälle att hon provocerade det själva.
Det var lite av en part då, eftersom min mammas födelsedag. Och när Huub kom också. Han var bror till min mor. Han var ändå ganska ofta stöter på golvet och sedan han gjorde något konstigt. Med mig, du vet. Mama aldrig märkt någonting av det. De berättade alltid, men de kunde inte hitta det så bra med Huub. Det brukade ha varit annorlunda, eftersom de alltid slåss, men nu hade han förändrats. Hon tyckte att det var fantastiskt. Och jag kunde inte identifiera exakt vad han gjorde bra. Bara de saker som du inte har första omgången. Han lyfte mig och jag sedan gnidas längs hans skrev. Eller att han lade sin hand på mitt ben under sommaren och sedan högre och högre tills han var i mitt skrev. Jag var chockad av dessa saker, men sedan glömde jag dem igen. Om jag ignorerade dem. Han var också bara en alla runt trevlig kille. Min favorit farbror. Och kanske nästan en far. Jag såg honom åtminstone mer än min egen far.
Men sedan, med att partiet var alltså första gången som han gick längre än vanligt. Jag var tretton, men han frågade om jag fortfarande satt i hans knä. Faktiskt, fann jag mig själv där lite för stor, men mamma trodde att nonsens. Så jag var i hans knä. Och sedan, efter femton minuter eller så, gick vi upptåg. Alla fortfarande mycket vanligt trick i gräset utanför där alla kunde se det. Men jag var mycket varmt. Det var också sommaren. Så jag tog min skjorta. Och jag hade en väst på en sådan sexig sak. Jag hade bara nya och jag var mycket stolt. Det kom från vuxenavdelning i stället för barn från. Men jag hade mycket länge tänkt att resultatet blev att han gjorde det. Jag sa dra ut med linne och därmed skjorta ändå sig mot honom att det var tillåtet. Han fick röra mig och göra dessa saker med mig och jag var där nu tillräckligt stor. Jag menar, i skolan var också de flickor som alltid haft att hela sexiga kläder. Jag fann att när mycket tufft. Men nu hade jag också dessa kläder, eller åtminstone en sådan linne. Och Huub kunde ha sett det riktigt lika samtycke.
Då var han mycket vanligare längs, sedan gick vi till stranden eller, om min mor inte var där, ville han att gå till mitt rum. Och jag gick lydigt längs varje gång. Jag tänkte också jag kunde inte göra och skulle skada min mamma visste allt. Hon gick också ganska ofta uttrycka sätt, tänkte jag, eftersom Huub kunde gå vidare. Eftersom jag hade ännu att visa att den kunde. Så jag tänkte att min mamma tyckte att det var okej.
Carla skylla sig själv för henne våldtäkt. Hon kände sig ansvarig för att hon hade "visat" att hon hade blivit mer mogen. Vid tidpunkten för de samtal som Carla och jag har gjort, att de inte längre trodde att det var hennes eget fel. Detta de hade nått efter mer än tio år av terapi i en psykiatrisk institution. Men hon kände fortfarande skäms för att hon inte hade kunnat "spara först" hår, liksom andra flickor. Hon hade inte kunnat skydda "sin sexualitet framför den man som hans instinkter inte kunde hålla tillbaka" henne.
Skydda din kropp
Detta sista uttalande av Carla tyder på att kvinnor bör skydda sin egen kropp. Män skulle ha okontrollerbara drifter. Det skulle vara en uppgift för kvinnor att inte i onödan väcka dessa passioner. Andra kvinnor gjort kommentarer i den riktningen. Några exempel:
Jag hade verkligen en känsla av att jag hade misslyckats. Jag menar, det var verkligen så ?? dags ... Jag tänkte då speciellt till honom, vad han måste ha tänkt då. Kanske kunde han verkligen inte mycket att göra ... att han hade sex med sin fru eller något. Men sedan, så jag var tvungen att se till att han inte fick det från mig också. Hon kunde också, därför Hantera Afty jag inte? .
Tja, kanske det var första gången helt ärlig mot mig. Om han verkligen trodde att jag var hans flickvän, hade han en lång tid återhållsam kurs. Egentligen är det därför inte förvånande att han en gång har brutit ut.
Men vad jag eller bal ... Jag kunde inte göra någonting alls. Och du får fortfarande en känsla av att du gör något fel, eftersom alla känner alla ... kan fortfarande bara vara sig själv åtminstone försöka att försvara. Jag gjorde ingenting.
Således är det tänkt att skydda kvinnorna själva hela tiden. Enligt dagens standarder som de skulle kunna också. Kvinnor behöver självständiga individer i vårt samhälle som inte behöver någon. Någon som blir våldtagen, tydligt visar att de inte kan skydda sig. Det således det någon annan för den. Kanske de måste söka skydd i en människa. Detta passar inte bilden av den emanciperade kvinnan som styr sina egna angelägenheter; den kvinna som inte är beroende av en man, utan på sin höjd går in i en relation med honom för sin egen njutning.
Emancipation avslutad?
Detta ideal emanciperade kvinnan är särskilt väl trängt in i kretsar till vilka kvinnorna hör hemma i denna studie. Denna studie utförd av Ter Utför Van Snippenburg Jansen och som tittar på de omedelbara, bivariata effekter som vissa variabler i åtanke kvinnors frigörelse. Med emancipation enighet innebar forskarna hur dessa kvinnor var till förmån för kvinnans frigörelse. Under kvinnans frigörelse de visste att män och kvinnor har lika rättigheter. De förklarade det ytterligare genom att betona den oberoende karaktären av individer, oavsett om dessa personer var nu man och hustru. Självständiga individer skulle därför har alla samma rättigheter och skyldigheter.
De variabler som forskarna granskade var ålder, utbildning, socioekonomisk bakgrund, med eller utan att ha barn, eller inte har ett betalt arbete, med eller utan samlevnad, religiöst engagemang och politisk inriktning. Det konstaterades att variablerna ??, vare sig tillsammans eller inte ?? och ?? det redan eller inte barn ?? hade ingen inverkan på sinnet kvinnornas frigörelse.
Alla andra variabler så dålig anslutning där. Högre utbildade kvinnor var mer emancipation sinnade än kvinnor med lägre utbildning. Yngre kvinnor var äldre än emancipatiegezinder. Kvinnor som fick betalt arbete emancipation var mer benägna än kvinnor som inte och kvinnor från högre socioekonomiska bakgrunder mer än kvinnor från lägre socioekonomisk bakgrund. Det fanns kvinnor som inte var lika kraftigt inblandade i en religiös frigörelse mer benägna än kvinnor som känner sig religiöst engagerade och var politiskt vänster lutande kvinnor emancipatiegezinder än kvinnor som var högern.
De kvinnor som deltog i djupintervjuer för denna studie, är bland många av variablerna ovanför sjön frigörelse sinnade sida. De var nästan alla ganska välutbildade eller hade att göra med högre utbildning, var unga, mestadels gör avlönat arbete kom från de högre socioekonomisk bakgrund, var inte starkt religiös fråga och röstat för center-vänster till vänsterpartierna. Dessa kvinnor därför präglades av variabler som enligt Ter utför andra korrelerar med frigörelse sinnet.
Det var också tydligt av uttalanden från flera kvinnor att de inte bara till förmån för kvinnors frigörelse, men de hade en idealbild av sig själva som goda emanciperade kvinnan, som gjorde allt själva uppfräschade, ingen hjälp behov av andra, särskilt män, som kände hennes rättigheter och även utnyttjat. Några exempel:
Min mormor en gång berättade för mig att jag var säkert frigjord. Innan dess hade jag inte tänkt på det, men naturligtvis det var sant. Jag menar, hon verkligen varit så beroende av min farfar. Men jag skulle aldrig tillåta. Jag skulle göra allt jag ville, där jag hade rätt.
Jag har länge trott att jag kunde hantera allt själv. Att jag var tvungen att. Jag hade inte intrycket att det skulle vara så uppskattat om jag skulle komma till någon med mina problem, så på ?? lösa det, kan jag inte göra det ??. Det fortfarande inte passar in i denna tid.
Det var väldigt svårt för mig att acceptera att jag uppenbarligen inte kunde använda min rätt till min egen kropp. Det var verkligen svårt att acceptera att jag inte har den styrka som jag trodde att jag hade ... något alltid sa till mig var att jag hade.
Skammen att många kvinnor efter sin våldtäkt kände kom så förmodligen inte bara från den intima karaktär ?? ?? av händelsen, känslor av smuts och skuld, men också från en känsla av att de hade misslyckats. De upplevde att de inte hade följt de normer och förväntningar. De var inte emanciperade nog, eftersom de inte kunde använda de rättigheter som de visste att de hade. Rätten till sin egen valet togs ifrån dem och att de skämdes för. Skam var en orsak till att kvinnor med vissa människor har lite eller ingenting berättat om sin våldtäkt.

Idéer om våldtäkt

Ett annat skäl till att kvinnor inte föredrar berättade om sin våldtäkt, vilket många relationer var värre var att de var rädda för idéer som andra människor kan ha om våldtäkt. Många kvinnor tror att vissa människor kanske klandra dem för det faktum att de våldtogs eller att folk skulle reagera negativt på ett annat sätt eller negativa skulle börja tänka på dem. Därför de berättade helst inte.
Idéer om andra människor spelat en stor roll i livet för dessa kvinnor. De följde sin våldtäkt upptagen med frågan om hur de kommer över till andra, hur andra skulle döma dem. De ville ?? normala ?? hända. Bara de ofta inte visste vad som var normalt i den här situationen. Därför kan de vara svåra att bedöma vad folk skulle tänka på dem. Detta skapade tvivel för ?? kastade ?? vara. Det förde deras självbild i riskzonen. Hon visste inte vad som var bra och vad som var fel, vilken del de hade i sina egna våldtäkt och hur andra såg det. Som ett resultat de inte kunde avgöra om de ?? bra ?? eller hur ?? dåligt ?? var kvinnor. För att undvika risken att människor skulle tänka illa om dem, de flesta kvinnor berättade sin historia, men till en begränsad grupp människor.
Flera kvinnor väntade vissa människor omkring dem att de inte skulle tro att våldtäkt var. De var rädda att folk skulle tro, eller till och med säga att de hade ångrat efteråt av en uppvaktning och därför bara proklamerade att de våldtogs. Eller kanske folk skulle tro att hon hade provocerat det själva, de skulle ha att de ville ha sex med honom kanske gett intryck av mannen. Vissa kvinnor har ens tänkt på de kläder de hade på, hur de beter sig, där de hade varit. Jeanine, som är på semester våldtagen av en pojke som hon hade träffat där, befann sig dumt i efterhand att hon hade lämnat pojken i hennes rum medan hon var klädd i endast en T-shirt. Dessutom, de hade varit mycket snäll mot honom. Efteråt frågade sig om hon hade så gett intryck av att hon ville ligga med honom. Kanske de hade tolkat varandras beteende fel. Andra kvinnor efteråt tillfrågas ofta undrar om de kan vara fel ?? ?? hade slitit.
Vetenskaplig litteratur om ansvar kvinnan
Denna tanke återspeglas också i samhällsvetenskaplig litteratur.
I symboliska interaktion betonar att social interaktion sker genom att ge mening åt tecken och symboler, såsom ögonkontakt, gester och ord. Människor observera och tolka varandras insatser och svara. Våldtäkt, enligt interactionisten, en reaktion orsakad av hur män och kvinnor kommunicerar. Således, våldtäktsmän och deras offer, enligt Amir, ömsesidigt samverkande partners ?? ??. Den kvinnliga partnern ?? ?? ibland leder till våldtäkt av vissa uttalanden, kläder och gester som kan tolka människan som en inbjudan till en sexuell relation. Dessa tolkningar även drivs av kvinnor enligt Goode. Hon kommunicerar inte korrekt om sina avsikter och gör antaganden om dominerar mannen. Hon gör inte tillräckligt tydlig att de inte vill ha en sexuell relation; de kanske inte påstridig nog.
I denna litteratur, är betoningen tydligt placerade på sig ansvaret för kvinnan i en våldtäkt situation. Kvinnor fick inte klä sig trotsig, inte göra för mycket ögonkontakt med en man, och i synnerhet inte hänvisa till något sexuellt, genom ord eller gest. En man skulle uppfattas som en uppmaning till sex. Dessutom bör en kvinna vara enligt Goode nästan alltid anta att en man har sex med sin vilja. Så här skisseras i själva verket bilden av män som sexgalen varelser och kvinnor som behöver för att hålla dem i schack. Denna tyglar hos kvinnor kan bara män inte ?? utmaning ??. Detta hänger också samman med idén om ?? ?? anständiga flickor, dessa män inte ifrågasätts, kan inte bli våldtagen.
Dessa föreställningar om våldtäkt, reaktioner kom från feministiska författare som Susan Brown Miller i USA och Jeanne Doomen i Nederländerna, som försökte utrota den här typen av idéer. De gick ut i lika rättigheter och valfrihet för kvinnor och män. Sedan kom de upp med exempel på saker som män kände sig helt normalt att göra, till exempel hissar, ?? sen kväll promenad på gatan, ensam i skogen vandring eller övernatta med en vän. Kvinnor bör kunna göra detta utan att riskera att bli våldtagen. Och utan att de ska känna att de våldtas eller skyldig eftersom det beror helt på mannen som har gjort detta.
Män bör läras ut i en patriarkal kultur från tidig ålder för att få det de behöver för att dominera kvinnor. Rapsolja, enligt dessa författare, särskilt att göra med strömmen. Det bör inte ses som kön, utan som ett medel för män att kunna undertrycka kvinnor. Dessutom var det betonat i denna litteratur på det faktum att det i princip var betydligt farligare för grannen att vara i ryggen än att vara ensam i skogen vandring, eftersom men faktiskt ägde rum en liten del av alla våldtäkter av en främling man på en offentlig plats. Detta var en logisk följd av det faktum att våldtäkt skulle vara en ren uttryck för makt. Män kan bättre hålla kvinnor i deras egen omgivning nedanför främling än kvinnor.
Påverkan of Science på idéer om våldtäkt
Många kvinnor som deltog i denna studie visade sig påverkas av både symbolisk interaktionism som genom feminism. Å ena sidan, fann de att det inte var deras fel att de våldtogs. De hade påverkats av feminism, medvetna om sin rätt att säga nej till sexuell kontakt. Å andra sidan, influerad av symbolisk interaktionism, tyckte de efteråt är ganska ofta skyldiga, de skämdes för sin våldtäkt och hon undrade vad som var deras roll i det hela. Deras känsla inte speglar vad sade deras anledning. De odlas också under åren ?? 80 och 90, som uppstod dessa olika teorier om våldtäkt och var allmänt accepterade.
Genereringen av sina föräldrar, de lärde sig bland annat att flickor snyggt ?? ?? hade slitit. Detta innebar, enligt de flesta kvinnor, i synnerhet genom att du är ordentligt klädd och att du inte gå ut ensam. Andra funktioner som kvinnor var ?? kväll inte bara gå nerför gatan, inte hissar, inte bara till ett diskotek eller pub, inte alltför vänlig mot främlingar och speciellt inte göra för mycket ögonkontakt med det motsatta könet, eftersom det Detta skulle vara en inbjudan att bli gravid.
Men de kom från deras tidigaste ungdom mycket utsatt för feministiska idéer om lika rättigheter för båda könen, samma kvinnor som ska / bör göra som män. Den information de måste bearbeta, så det var ofta motsägelsefullt. De var aldrig kunna tillgodose båda ideologier samtidigt. Ändå resulterade detta för de flesta kvinnor normalt inga problem. Först när de upplever något extremt som våldtäkt, två vyer kolliderade våldsamt och detta resulterade i motstridiga tankar och känslor som skam och ilska, skuld och oskuld.
Skam och skuld var ofta vid sidan av den rena flickan ?? ??, kom ilska från sidan av den emanciperade kvinnan. Kvinnor var inte bara upprörda över deras våldtäktsman, för vad han hade gjort, utan även på människorna omkring dem som sätter dem i lådan ?? offer ?? ville sluta. Om emanciperade kvinna, du är inte ett offer.

Victimization

I Nederländerna lät under åren ?? 90 ökande kritik mot kvinnliga feminister ?? ?? gnällde. Vanliga ?? ?? emanciperade kvinnor feminister började se mer och mer som män ?? extremist haters ?? som döljer en hel del bakom ett offer läge. De vill inte ta ansvar för sina egna handlingar. I denna kritik både flöden nämnts ovan kombineras. Kvinnor har nu, efter frigörelse vågor, samma rättigheter som män. Så de nu vill också ta sitt ansvar i samspelet mellan män och kvinnor. De är aldrig helt oskyldiga offer.
Kvinnorna i studien förnekade då att hon kände offret. De tvivlade de var helt oskyldiga. Dessutom är de inte heller vill upplevas som svag. Vissa kvinnor förklarade att de är i princip offer kan känna att de kanske hade gjort för ett tag, men absolut inte mer.
Ja, i princip jag kan säga att jag är ett offer för den här mannen. Många andra skulle kanske också göra om de var i denna situation. Men jag tror att det bara skulle vara om jag lät nu mitt liv skulle påverka den. Om jag skulle fortfarande gråta. Men det är inte så. Jag kan leva ett normalt liv. Jag känner mig som ett offer.
Nej, jag skulle inte säga att jag är ett offer. Okej, han verkligen fångade mig. Men det är inte som jag nu bara sitta i ett hörn gråta. Jag satte genom mitt liv. Jag ville inte att stanna kvar som ett vrak, så jag har medvetet inte tillåtet. Och det är en bra sak, annars såg mitt liv är nu mycket dystrare.
Enligt Renée Romkes vi i Nederländerna under åren ?? 90 ?? ignorerar repressalier ?? . I detta samhälle betonar kraften i individuella motståndskraft. Ett offer för våld ses allt oftare som någon som har misslyckats personligen. Folk vill inte ha fler offer. Det visar svaghet. Ett offer inte längre kan uppfylla hela livet. Det våld som offret påverkas, är personligheten förstörs. Människor som upplever våld kommer inte avskräckas, inte genom förändring, vara stark. Offret är inte stark. Offret är passiv och svag.
Av ovanstående citat visar tydligt att dessa kvinnor ville faktiskt vara ett offer. De betonade att de inte är svaga, inte ?? sitta i ett hörn gråta ??. De sa att de var starka eftersom de inte påverka sina liv genom våldtäkten. De fortsatte med sina normala aktiviteter. Dessutom, sade de att de inte tänker ständigt på sin våldtäkt. De höll sig mer med andra saker. De var kanske chockad, men det var allt. Andra kvinnor kan ha varit offer ?? ??, men det gjorde de inte. De vägrade att kalla sig så.
Ändå verkade det från sina berättelser som de, enligt sina egna definitioner av begreppet, var verkligen offer. Hon hade länge varit mycket engagerad med det ?? ?? har blivit våldtagna, det gjorde ett stort intryck på dem. Deras liv var därefter aldrig varit densamma. Många kvinnor bara vara gråta i ett hörn, eller i ett badrum eller på toaletten. Men när det var förenat med ?? ?? offer, hävdade de dessa saker kanske har även gjort, men de var snart över det. De inte kunde betraktas som ett offer. Många kvinnor var offer för ordet ?? ?? ensam irriterad.
Kathleen Barry påpekade 1979 redan att utsatthet är en farlig trend ?? Den tilldelade etikett offer ?? ??, hur många anhängare Inledningsvis var tänkt att ringa medvetenhet till upplevelsen av sexuellt våld, Blir en term som uttrycker lakan ?? s identitet ?? . Romkes går också in i detta. Hon säger att har upplevt något ?? ?? jämställs till något ?? ??, nämligen ett offer. Som ett offer, är du annorlunda och oftast hjälplös. Denna hjälplöshet är ett tecken på svaghet och svaghet är förbjudet. Någon som är svag, kan inte göra en individualiserad och fragmenterat samhälle. Individuell motståndskraft och social och fysisk motståndskraft är krav på alla. Ett offer har motståndskraft och bestämdhet tydligen ?? ?? inte för att hon / han påverkas starkt av våldet och kommer därför troligen aldrig att bli mer normal.
Tidigare tysta incest offer eftersom de inte trodde eller för att de själva var skulden. Men nu finns det en ny anledning till att uppstå att nämna: faran att få en etikett på dig socialt för resten av ditt liv på ett sidospår
Kvinnorna i denna studie gjorde bara en massa problem att känna sig normal igen och igen fullständigt och fungera som vanligt i samhället. De ville vara bättre ?? ?? inte avvika, inte förlora kontrollen över sina känslor. Kort sagt, skulle de verkligen vara ett offer, hon ville känna normal och accepteras i samhället.

Förorening och rengöring

Kvinnorna inte känns som vanligt när de våldtogs. De kände smutsiga; så smutsigt att de inte längre kunde få sig ren. De kände orena. Förorening går djupare än smuts. Smuts är ganska lätt att ta bort genom att tvätta bort det eller torka bort. När orenhet är så mycket svårare.
Utanför systemet
Mary Douglas menar att smuts inte bara har att göra med hygien, det är en form av sorg. Något smutsig, inte passar in i systemet. Det har gränserna för systemet, från vad som borde vara, överskrids. Hon ger ett exempel på skor på bordet. Skor är inte i sig smutsiga, det är bara fått smutsiga som de är på bordet. På liknande sätt, med mat. Mat själva är inte smutsiga, men eftersom det sitter på kläder, det är smutsig. Det är mer att det faller utanför systemet, att det inte uppfyller de normer, då det är smutsigt i sig.
Så det kan vara våldtagna kvinnor. De kände kanske så smutsiga, orena, att något hade hänt dem vad hör absolut inte. De föll utanför systemet där kvinnor har rätt till fritt val utanför systemet med ?? goda kvinnor och goda flickor ??.
Rengör
Att vara eller något normal igen, för att bli av med känslan av orenlighet, namn på kvinnor efter våldtäkt en dusch. Många av dem sade att detta inte var en vanlig dusch. En typisk dusch tar ungefär tio minuter till, på sin höjd en halvtimme. I dessa dagar är snabbt tvättat hår och kropp, ibland ben och armhålor rakat, all tvål sköljs, det är kanske lika nagenoten av trevligt varmt vatten, men det är verkligen över. Kranen kommer att gå ut och torkning startar. Detta dusch efter våldtäkten varade mycket längre än en vanlig dusch. Kvinnor uppgav att de var verkligen i tre till fyra timmar, oftast gråta. Dessutom, tvättade de själva oftare och grövre än normalt, ibland bitar av hud var löst eller falla av. En del kvinnor sa att de medvetet gjort vattnet för varmt, så eventuella bakterier som kan vara våldtäktsmannen hade lämnat bakom död eller att de inte kunde känna var han rörde vid dem.
Jag vet verkligen allt om mig ... verkligen tvättas också det översta lagret av huden. Vid ett tillfälle min make kom för att se vad jag gjorde och var mycket chockad. Senare sa han att jag verkligen alldeles röd och hyvlat såg.
Sen vad jag gjorde bara för mig alla dessa bakterier, allt det smutsiga, skulle tvätta av mig ... så när kallt jag nästan helt avstängd, så att allt som fanns i mig skulle dö. Och jag då fortfarande ofta gjort tidigare. Sedan fick jag den känslan igen, kröp han över mig i form av bakterier och då jag ville döda.
Jag ville tvätta allt bort. Jag ville bara den känslan som jag ... som var inte normalt, det var borta. Jag såg hela tiden för mig ... så att säga att du kastar ut barnet med badvattnet. Jag ville det också. Jag ville se honom tvätta ner i avloppet. Och sedan tog han allt som jag kunde glömma det.
Ritual
Dusch efter våldtäkten kan ses som en renande ritual. Kvinnor var inte försöka vara bara ren, försökte de något onormalt var själv att tvätta. Inte bara den smuts, utan även de känslor av abnormitet.
Enligt Douglas ger ritual för att tankar och känslor. Det här problemet kan uppstå genom att utföra åtgärder upprepade gånger i en fast ordning. Ibland finns det ord som uttalades under en ritual, ibland bara genomförda åtgärder. En funktion ritual är att det ger situationer under kontroll. Det ger stabilitet i en instabil värld.
Många kvinnor såg också deras dusch som något sina känslor och tankar går kunde kontrollera. Dessutom ville de få kontroll över smuts och känslor av skräck de hade över sin egen kropp. De flesta kvinnor var tvungen att upprepa denna ritual flera gånger för att få dessa känslor under kontroll, igen ?? ren ?? att vara.
Dessutom ?? renade ?? kvinnor fortfarande på flera andra sätt. De ville ha allt ?? svettas ut ?? av fanatiska sport eller skulle de igen ?? komma till rätta med sig ?? eller ?? återförenas med sina verkliga känslor ?? genom att göra yoga och / eller meditation. På detta sätt försökte de att kräva och få ordning på kaos av motstridiga tankar och känslor. Ritual uppmärksammar vissa aspekter av mänskligt liv. Andra aspekter får mindre uppmärksamhet och därför skjutas i bakgrunden. Check avslöjar en viktig aspekt i livet för de våldtagna kvinnor. De ger så mycket uppmärksamhet åt sina rituella saker de kan eller vill kontrollera, såsom smuts och sina egna kroppar.
  Like 0   Dislike 0
Tidigare artikel Recept fylld rulle
Kommentarer (0)
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha