Cd recension Pitingo Souleria

Lizetta Fronberg Februari 26, 2016 Miscellanea 4 0
Pitingo, artistnamn Antonio Alvarez Velez, är Spanien för närvarande ganska populär. Albumet Souleria som släpptes 2008 i albumlistan och hans turné fanns en hel del uppmärksamhet i media. En flamenco sångare är inte så självklart, men som titeln "Souleria" redan antyder här det handlar om soulmusik blandat med flamenco eller vice versa. Drömmen om Antonio Pitingo att göra ett album med en gospelkör från Mississipi besannades i varje enskilt fall.

Flamenco med en touch av soul

Det första att notera på CD-omslag är blå nyans och i samarbete med Juan Carmona "The London Community Gospel Choir". Albumet består av två skivor, en DVD med en liveinspelning av showen Souleria och en CD med studioinspelningen av albumet. På DVD är också extra och talar om för dem Pitingo att det inte är hans avsikt att ändra flamenco, utan att ge det ett försök en annan färg. Blå, blues och så titeln Souleria är en sammansättning av orden själ och buleria.

Evangelium, pop och fusion

Juan Carmona gitarrist i bandet Ketama följa den unge Pitingo och som hemma i en liten spansk pop Ketama vet att det var en av de mest populära flamenco fusion grupp i Spanien. Ingen slump därför att dessa gitarrist i det här projektet sammanslagning deltar. När Ketama de var redan på åttiotalet inklusive albumet Songhai försöker utforska nya horisonter i flamenco. Det var när den maliska koraspelare Toumani Diabaté och senare även till exempel arbetat med namn som Cheb Khaled och Caetano Veloso. Här på Pitingo med Souleria det är evangeliet som är nära besläktad med soul blandas med flamenco stil sång.

Pitingo dröm

Liksom de flesta flamenco sångare började Antonio Pitingo redan sjunga på en ung ålder och vid tolv års ålder han tyckte om att sjunga tillsammans med hits of the Soul sångare på den tiden som Marvin Gaye och Aretha Franklin.Zijn dröm någonsin var att göra en CD med det musik på sitt eget sätt och tack vare whiskymärket Dewars som organiserade en tävling för "Dewaristas" han kunde spela Souleria och genomföra en framgångsrik turné med denna show.

Från buleria till souleria

Souleria innehåller totalt 27 låtar på CD tolv och femton på live-DVD. Det är den andra album efter debuten som kallas "Familia Habichuela". Pitingo ta några flamenco låtar mellan välkända hits från själen och popmusik. Sättet han gör det är unikt. Nästan sömlöst går om sin flamenco cante i typisk själ röst om det är någonstans mellan blues och flamenco. Handledaren Juan Carmona är en gammal hand i lådan och i videon av live show för att se dem tillsammans en hel del glädje av detta äventyr.
CD börjar med "De Ayamonte en Mississippi", vilket redan klart vilken väg det går här. Ayamonte är en stad i Portugal nära Huelva i södra Spanien, där Pitingo kommer ifrån. En av de bästa låtar jag tycker "Silencio", som är i flamenco stil av Fandangos de Huelva, en palo som Antonio Pitingo mycket väl kontrollerad. Det finns också buleria, tientos, tango, Solea, Taranta och även trilla på CD och DVD, så en hel del flamenco "palos".
Fusionen eller fusion av flamenco med soul, pop behandlas med låtar som "I Will Survive", "Me recordaras", "Igår", "Gwendolyne" och "Matama Suavemente con tu canción".

Se Guillermo

Pitingo är utan tvekan en stor talang i cante flamenco. Med souleria han förenar människor som aldrig har hört flamenco i kontakt med denna fascinerande musik. Det är underhållning låta honom många musikälskare med ren flamenco vad "för mycket" uppleva chans att få en uppfattning om vad flamenco står för passion, känsla, glädje, sorg, firande, kort sagt, det är som livet.
Lyssna via Yes.fm kan Souleria album här
Låtlista CD
  • Ayamonte en Mississippi