Bokrecension: Gud teg - Shalom Ben-Chorin

Anke Samuelsson April 24, 2016 Miscellanea 3 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Den liberala religiösa Judisk Shalom Ben-Chorin har skrivit en bok som heter "Och Gud var tyst. Det är frågan om hur judar och kristna fortsätter att tro efter Auschwitz. Ben-Chorin tror att tron ​​kan ge en impuls till ett svar. Även Ben-Chorin förklarar att kristendomen efter Auschwitz är bankrutt, inte frågan om hur kristendomen har sänkt sig så. I det här omdömet gör vi en ansträngning.

Data

  • Titel: Och Gud teg, en judisk credo
  • Författare: Shalom Ben-Chorin
  • år: 1988
  • Utgivare: Gooi en Sticht
  • ISBN: 90 304 0412 4

Innehållet i boken "Och Gud var tyst"

Kanske titeln på boken det just nu att den är skriven av en liberal religiös Judisk och en ortodox Judisk. Även ortodoxa judar har uppenbarligen mycket problem med stor katastrof, kommer det ändå inte vara snabb att säga att Gud var tyst. Även i förintelselägren fanns många ortodoxa judar hålla sin tro på Gud.
Ben-Chorin skriver fem kapitel i sin bok. I det första kapitlet hävdar han att Förintelsen med någon annan katastrof jämförbar historia. För den ortodoxa Judisk är att förstörelsen av det judiska templet, den största katastrofen i judisk historia utan att försöka bagatellisera förintelsen. I det andra kapitlet diskuterar författaren teologi efter Auschwitz. Han påpekar med rätta att kristendomen är bankrutt. I de följande kapitlen är lidandet, den Herrens tjänare och tröst i Jerusalem på dagordningen.
Allt är närmade sig från en liberal judisk synpunkt som bör noteras att Shalom Ben-Chorin behandlade tillgången under dess livslängd med dialogen mellan judar och kristna. Båda leder den liberala judiska perspektiv och den judisk-kristna dialogen innebar att han var mer moderata "inställning till kristendomen eller mer okänslig än genomsnittet ortodox Judisk skulle göra. Trots att han verkligen stark kritik av kristendomen.

Etsel åsikt om boken "Och Gud var tyst"

Under en lång tid jag hålla mig upptagen med frågan om varför det är att kristendomen har kunnat utvecklas till en förhatlig religion med en hel del våld i sin 2000. Årsjubileum. Låg punkt var Förintelsen som många döpta kristna -Vem tills nazisterna behoorden- judarna utrotade i dödslägren. I mitt sökande efter ett svar på denna fråga kan jag identifiera tre möjliga orsaker:
  • Den kristna tron ​​på arvsynden, varvid det antas att varje människa är syndigt från födseln och att Jesus Kristus är den enskilda synd alla människor skulle ha antagit.
  • Den så kallade fullföljandet av Toran av Jesus Kristus som kristna har mer eller mindre tas från Torah eller en helt annan förklaring att gå giva än det judiska folket.
  • Den så kallade nya förbundet att de kristna kommer att se sig själva som valt och termen "utvalda" har gett en helt annan innebörd än det judiska folket.

  • Låt oss börja med idén om arvsynden. Även om detta begrepp inte återspeglas i den judiska Bibeln kristna hävdar att varje människa är syndig eftersom Adams synd. Endast frigöras genom tron ​​på Jesus Kristus kan syndens människa.
    Den som tror på idén om arvsynden, tror i princip inte längre i den fria viljan hos människan kan välja mellan gott och ont. När allt kommer omkring, är allt som människan till sin natur syndig. Det lär att de kristna får mycket mindre förstå skillnaden mellan gott och ont. Detta står i kontrast till de judar som inte tror på arvsynden och betonar människans fria vilja att välja mellan gott och ont. Även judar syndat flera gånger under historiens gång och även straffades av Gud, kunde de lära sig genom uppriktig ånger av sina synder. Dessa mångtusenårig tradition, judarna gjorde en sådan upplevelse som de aldrig kommer till en hemsk synd som Förintelsen. Kristna å andra sidan saknar erfarenhet och vet mycket mindre lätt att skilja mellan gott och ont. Dessutom kan de alltid falla tillbaka på Jesus Kristus som dog för sina synder. Så där gör de kristna verkligen behöver oroa sig? Jesus Kristus löser problem för dem!
    I linje med detta kallas uppfyllandet av Toran genom Jesus Kristus. Många kristna tror att Jesus Kristus var den enda personen på jorden som bodde helt i enlighet med Torah. Bortsett från det faktum att denna uppfattning inte är fullständigt delas av det judiska folket är, är det inte alls viktigt. Gud gav Toran som en guide för livet. Gud visste att judarna inte alltid kunna observera Torah och har därför införlivat möjligheten att teshuvah. Genom uppriktig ånger för Judisk växa närmare Gud. Och det är precis vad Gud vill: att människan är att nå ut till honom. Allt liv är en inlärningsprocess som innebär försök och misstag. Detta betyder inte att det är väl medveten om sinning, men uppriktig ånger till män inte har förmågan att lära av sina misstag och därmed komma närmare Gud. Tanken att tro på Jesus Kristus ersätter Torah är naturligtvis absurt. Man har alltså aldrig varit en guide och inte vet hur de ska agera klokt.
    Slutligen, jag kommit till den punkt av den så kallade nya förbundet. Det sägs att kyrkan är det nya Israel och att det gamla förbundet Israel är inte längre giltigt. Denna teori är orimligt av flera skäl. Först gjorde Gud ett evigt förbund med Israel skulle aldrig ändras. För det andra, de kristna hävdar att endast de som tror kommer att sparas i Jesus Kristus, medan det första förbundet korrigera alla de rättfärdiga i paradiset direkt nå syndare och endast efter deras tillfällig vistelse i helvetet så småningom in i Paradiset. Kristna har därför en ny dimension till begreppet "utvalda", gäller endast för människor som tror på Jesus. Denna definition skiljer sig från de judar som hävdar att "utvalda" innebär att det finns en särskild ordning utan att judar har mer rätt till paradiset än icke-judar. Den kristna synen har lett till andra troende mördades kallblodigt, judarna i synnerhet.
    Vad kan de kristna göra för att hamna på rätt väg?
    Det är bäst att ta avstånd från sådant som arvsynden och Noahide buden som utgångspunkt. I detta sammanhang vill jag hänvisa till den kabbalistiska boken Zohar där det står skrivet att man i timmen för sin död som ett intryck av Adam, den första människan. Och som den döende primal far ropar ?? På grund av din synd, måste jag nu lämna världen ??, så blir svaret Adams ?? jag bara en gång skulle bryta Gud, men hur ofta du har brutit mot Guds bud? ??
    Tillbaka till boken av Shalom Ben-Chorin. Det är en klar judisk-liberal bok som syftar till att hitta ett svar på varför mänskligt lidande. En ortodox Judisk skulle lida passivt acceptera som något av Gud där människan har ofta inget svar. Tydligen -Även han finner Gud mot det onda är- som passar lidandet i hans plan för världen. Det enda sättet att förstöra det onda genom att översvämma den med det goda. Onda måste effektivt ignoreras; fokus måste vara på rätt. En tzaddik ignorerar onda fullständigt och helt fokuserad på Gud; han inte lida. Den goda kan uppnås bland annat genom att söka Gud. Ondskan trivs bara i en miljö där Gud inte är närvarande. Förintelsen bevisar att man utan Gud kan och bör leta efter mannen Gud just för att övervinna det onda.
      Like 0   Dislike 0
    Kommentarer (0)
    Inga kommentarer

    Lägg till en kommentar

    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile smile smile smile smile
    smile smile smile smile
    Tecken kvar: 3000
    captcha