Bokrecension: En spegel inte ljuga - Meulenbelt

Luca Bengtsson Februari 27, 2016 Miscellanea 3 4
Under 2002 Meulenbelt har publicerat en bok med texter av israeliska aktivister som motsätter sig Israels ockupation av palestinskt territorium. Dessa är inte radikala aktivister som förblir tysta är som de flesta vänster israeler har nu fred verkar längre bort än någonsin. Meulenbelt bär dessa aktivister ett varmt hjärta och ger dem möjlighet i detta nederländska bok att uttrycka sin vision. Här är en kritisk granskning av boken.

Data

• Titel: En spegel inte ljuga
  • Författare: Meulenbelt et al
  • utgivare: Bulaaq, Amsterdam
  • år: 2002
  • ISBN: 90-5460-086-1

Innehåll i en spegel ligger inte

Boken är en samling artiklar som kallas uppgiftslämnare, löss i pälsen på den israeliska regeringen. De är arga på Israels ockupation av palestinskt territorium. De påpekar att Israels våld på sig genom att kalla en hård bosättningspolitik som fortfarande utvecklas och de utbredda kränkningarna av de mänskliga rättigheterna. Varje författare skriver från sin egen bakgrund på förhållandet mellan judar och palestinier. En av de mest kända författare Uri Avnery. Han är känd för sin bok Israel utan sionister och på grund av hans kontakt med Yassir Arafat i Beirut, det första israeliska. Dessutom är han på skiva som en radikal försvarare av palestinierna. Han finner idén om en judisk-sionistiska staten men löjligt. Han är alltså inte bara höger nybyggare, men också vänstersionisterna som författaren Avraham Yehoshua och Amos Oz. Dessa två sistnämnda håller på att lata lögn sionismen, socialism och broderskap mellan folken. " En annan välkänd författare är Amira Hass. Hon har mångårig palestinier som bor i Gaza. Boken beskriver en artikel i vilken dess ockupation av Gaza inifrån. Hon beskriver hur svårt det är för palestinierna att lida
ockupationen, är de områden som spärrades av, och annat om det dagliga livet i Gaza. I sin bok, dricka ur havet av Gaza, beskriver hon varför hon bestämde sig 1993 för att arbeta för tidningen Haaretz från Gaza. "I slutändan, att leva min önskan i Gaza inte härrörde från äventyrspolitik och dårskap, men från rädslan för att vara en åskådare, från behovet av att förstå världen till botten som, såvitt min politiska och historiska förståelse, en grundlig israelisk skapelse är. För mig Gaza förkroppsligar hela sagan om den israelisk-palestinska konflikten. " Samtidigt lämnade Israel Gaza sedan 2005. Frågan är om Hass Gaza fortfarande ser som en inkarnation av den israelisk-palestinska konflikten. Gideon Levy som visas i boken Meulenbelt är en känd kritiker av Israels politik. Han arbetar för tidningen Haaretz och publicerar varje vecka hjärtskärande berättelser från de palestinska områdena. Dessutom, skriva några välkända intellektuella som Ilan Pappe och Baruch Kimmerling, inte artiklar i en spegel inte ljuga. Sammantaget ger denna bok en rad anti-israeliska eller anti-sionistiska berättelser från olika perspektiv skrivna av 17 olika författare.

Etsel åsikt om A Mirror inte ljuga

Meulenbelt skriver i inledningen att boken är partisk. Där är hon har medvetet valt. Hon vill att röster hörda israeliska dissidenter som avvisar Israels politik gentemot palestinierna, men Israel inte överge. Med denna sista punkt fick mycket svårt. Om du läser förslaget är bara att Israel övergav. Författarna alla tror nämligen att Israel bör överge sina ansträngningar för att en judisk stat och att framstå som en modern demokratisk stat. Först då landet kan leva i fred med palestinierna. Vad författarna så önskar, inrättandet av en palestinsk stat och återlämnande av palestinier till områden i Israel som de flydde under kriget 1948. I praktiken kommer detta ner till detta: alla judiska invånare ska få ut ur Västbanken, precis som skedde i Gaza. Dessutom måste Israel innehålla palestinska flyktingar och överge sin judiska identitet så att alla har lika rättigheter.
Detta verkar vara en rimlig lösning, men det är absolut inte. Först kommer den nybildade palestinska staten inte vara demokratiskt. I arabvärlden, ingen demokrati och det finns inte längre några signaler som tyder på att Palestina detta förmodligen kommer att bli. Även den senaste valet vanns av Hamas säga något om den demokratiska legitimiteten i en stat. Så småningom Hitler demokratiskt vald men också lett sitt folk i en hänsynslös diktatur som är mycket grymt upp till andra länder. Det sätt Hamas t.ex. Fatah från Gaza har drivit visar vad palestinierna menar med demokrati. Under inga argument levereras endast artikel i israeliska dissidenter visar att Palestina kommer att vara annorlunda från diktatoriska arabländerna. För övrigt är det redan klart att alla judiska invånare från Västbanken att försvinna. Ingen palestinsk ledare har föreslagit att de kan fortsätta att leva och delta i en palestinsk demokrati. Det är ironiskt att författarna föreslår att den judiska identiteten i staten Israel måste anges, medan Palestina är ett islamiskt land där ingen Judisk kan leva. Beviset är redan Gaza där Hamas härskar. Varför författare inte behöver det för att bilda nya Palestina specificera sin islamiska identitet? För bildandet av en demokratisk palestinsk stat, är det viktigt att det ger upp sin islamiska identitet.
Sedan kommer jag till min andra punkt. Nedläggning av judisk identitet kommer inte bara att leda till demokrati. När många palestinska flyktingar att återvända till Israel, kommer de att försöka Israel genom att rösta för att skapa en islamisk stat, precis som den nya staten Palestina. Sannolikheten att demokratin kommer att förbli är ytterst begränsad av samma skäl som den nya palestinska staten inte kommer att vara demokratiskt. Det bara inte passar inom islam och arabvärlden. Så det kommer att bli stor oenighet mellan judar och araber. Det finns också ett antal praktiska problem som tjänstgör i det militära. För närvarande sitter israeliska araber i den israeliska armén. Kommer att eliminera den judiska identiteten bildat en ny armé där både palestinier och judar sitta? Hur en sådan armé sedan inträffar exempelvis mot Iran och andra länder och grupper som ingen demokratiskt land men vill ha en islamisk Palestina? Kommer palestinierna vägra service? Eller kommer de att bilda en femte kolonn? Eller kommer de att kräva att judarna sättas ut av militären?

Slutsats

Å ena sidan är jag positiv till boken. Det bevisar att Israel är en demokrati där oliktänkande röster kan höras. I den mån staten inte äventyra dissidenter har också en hel del frihet. Jag tycker det är mycket svårare för Meulenbelt att låta oliktänkande palestinska ljud som både Hamas och Fatah, och inte mot staten Israel. Det skulle pryda Meulenbelt när sådana människor försöker att tala sent.
Å andra sidan, besviken boken mig. Lösningarna av författarna är inte riktiga. I stället för att försvara den israeliska demokratin och att fördöma de arabiska diktaturer, de gör precis tvärtom. Deras "lösningar" leder just till diktatur. Vill du verkligen ta en lösning på konflikten i Mellanöstern kommer att göras till en demokratisering av hela regionen. Islam kommer att behöva förändras drastiskt. Till exempel, ser om islam judarna som dhimmis mer begränsade än vad de kommer att ha några problem med närvaron av en judisk stat.
Mer information Hemsida - Omdömen om böcker om Mellanöstern.