Bokrecension: Dikkie Tjock Sinterklaas och jul

Asma Gyllenhaal Februari 28, 2016 Utbildningen 0 0
Som inte känner honom? Dikkie Dik, den välbekanta röda hankatt, alla spännande äventyr. I boken kring temat jul och jul, klär han upp som St. ger en morot för hästen, äta från trädet glitter och i hemlighet gör alla öppna presenter. Är du fortfarande letar efter en rolig bok till ditt barn om jultomten och julen? Dikkie Tjock hitta någon kära! Data
Titel: Dikkie Tjock Sinterklaas och jul
Författare: Jet Boeke
Illustrationer: Jet Boeke
Utgivningsår: 2005
ISBN: 978-90-257-4079-5

Jet Boeke

Jet Boeke, en holländsk illustratör som har blivit känd för sina böcker om Dikkie Dik. Efter sin utbildning hon reste genom Nord- och Sydamerika. I New York mötte hon en illustratör som gjort filmer för Sesame Street. När det visade sig att en nederländsk variant, Sesame Street, skulle vara där, hon erbjöd sina tjänster som illustratör. Historierna om den röda katten Dikkie Dik vara eftersom också läsa i Sesame Street. År 1978 släppte Jet sin första Dikkie tjock bok. År 2000 vann hon ögonblicks boken priset för boken Var är Dikkie Dik?

Story

Boken har två sidor: Sinterklaas och jul. Ena halvan av boken därmed består av Sinterklaas sagor och berättelser från andra sidan med temat julen.
Sinterklaas
Den första berättelsen handlar om Dikkie Dik som går klänning med öl. De hittar en mitra en viktig person lock. Ögonblick senare också hitta en hel del bomull. Här gör de ett vitt skägg. Och så är Dikkie Tjock och öl tillsammans Sinterklaas och Zwarte Piet. Den andra berättelsen handlar om Dikkie Dik som ser sitta rot i en sko. Dikkie Dik förstår inte vad roten gör där och arresterade honom från skon. Han vill att han ska gå tillbaka i marken, men en gång utanför han får en stor vit häst mot häst Sinterklaas. Dikkie Dik representerar roten av hästen och hästen berättar att han måste titta in i hans korg. Naturligtvis finns det en gåva!
Christmas
Den första berättelsen handlar om Dikkie Dik som tillsammans med Gray julkakor från granen äta. De är mer spännande och klättra upp i trädet. Naturligtvis detta inte går bra och falla ner. Där så småningom rullade alla lampor! Den andra berättelsen tar Dikkie Dik alla gåvor under granen. Han gör alla presenter öppna söker kattmat. Katter Kex hitta honom, men han har ett berg omslagspapper att leka med. Till slut somnar han trött under trädet.

Min åsikt

Dikkie Dik har äventyr som är mycket förståeligt för småbarn och även ofta önskat. Kring temat jul och julen tycker jag därför är detta en rolig bok. Berättelserna är lätt för ett litet barn att förstå och ofta roligt. Boken har ingenting att göra med ursprung jul och ankomsten av Santa Claus, men användes som tema ?? s julgran och en morot i skon. Dessa teman ?? s för småbarn är ofta mycket att känna igen. En trevlig och enkel bok för ditt barn!
Kort sagt, är denna broschyr Dikkie Dik om Santa Claus och jul jättekul och igenkännbara för småbarn. Ritningarna är färgglada och tydliga. Denna bok är en bra bok att läsa för ditt barn under perioden kring jul och jul!