Bokanmälan: Bibeln nu ?? Meir Shalev

Annemargret Augustsson Februari 27, 2016 Miscellanea 0 0
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Nu Bibeln är en bok Meir Shalev. Boken handlar om bibliska berättelser skrivna av en icke-religiös Judisk som tillsammans med sin familj där han växte upptagna med Bibeln. Boken Bibeln är nu ganska lik böcker av Elie Wiesel såsom biblar hyllning. Wiesel inte skriva från ett religiöst perspektiv och därmed kommer till en helt annan bild av de bibliska siffror än Meir Shalev. Shalev skriver ganska ytlig, medan Wiesel analyserar mycket djupare.

Data

  • Titel: Bibeln nu
  • Författare: Meir Shalev
  • 1985
  • Utgivare: Rothschild & Bach
  • ISBN: 90 499 50140

Innehållet i boken Bibeln nu "

Berättelserna i boken handlar om Bibeln som Meir Shalev läsning från ett icke-religiöst perspektiv. Hans utbildning i Bibeln består av besök -Tillsammans med sina familje- platser där bibliska figurer föddes och där de bodde sina äventyr. I lärde skolan Meir Shalev bibliska berättelser som de skriftlärda, de hade antagit. Enligt Shalev, de traditionella bibelkännare i generationer försökt försköna berättelserna i Bibeln, bristerna i huvudpersonerna och tolererat dem spända för vagnen tro och respekt för de judiska buden. Enligt Shalev till praktiserande katoliker se Bibeln som sin privata egendom och inte alla religiösa människor är villiga och kapabla att hävda sina rättigheter.
Shalev säger att Bibeln inte är sammansatt av Gud och att huvudpersonerna är inga helgon och tappra själar. Han erkänner att vara en EXEGET. Dessutom saknar han motivationen hos en moralisk predikant. Men han läser Tanach gillar och det uppmuntrar dem att tänka. Han tror att Bibeln innehåller rikligt med politik, kärlek, tro och filosofi för att uppmuntra varje läsare att tänka, även om aktuella frågor. Med den känslan Meir Shalev skrev boken.
Boken täcker Bibliska gestalter virrvarr. Berättelsen börjar med Jacob, den enda biblisk figur Meir Shalev avundas. Boken avslutas med David och Jefta. Varje ny berättelse börjar, författaren med ett citat från Bibeln och sedan skriver sin egen kommentar. Han gör också användning av kommentarerna från traditionella bibelforskare och han visar om han delar denna uppfattning eller inte.

Se Etsel

Boken lämpar sig för alla men judiska troende här kommer att fästa något större värde. Även Shalev analyserar de bibliska berättelserna men de är inte mycket intressant för folk av tro. Hela den judiska sätt att tänka är inte att finna i hans förklaring. Boken kanske lika bra med en icke-Judisk kan skrivas. Shalev ser berättelser som vanliga berättelser utan en tydlig innebörd för det judiska folket. Det är klart att han förstår Bibeln som en bok där undervisningen ges. Torah betyder instruktion. Berättelserna i det är inte bara berättelser där du glatt kan fantiserar löst. Shalev har försökt att aktualisera den bibliska boken utan att inse att Toran är en bok av evigt värde. Den historia som har upplevt patriarkerna upprepar sig ständigt i efterföljande generationer. När berättelserna förklaras på rätt sätt för att få berättelserna vinna och judar vet vad de betyder för dem. Genom Meir Shalev saknas den helt.
Även om boken är lättläst, finner vi beskrivningarna av Shalev Bibliska berättelser ger mindre original än beskrivningarna i böckerna av Elie Wiesel. I Wiesel bok lär vi oss att förstå det verkliga värdet av berättelserna. Wiesel går också mycket djupare in i tecken än Shalev vars huvudsakliga tecken ganska ytligt beskrivits.
  Like 0   Dislike 0
Kommentarer (0)
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tecken kvar: 3000
captcha